Több olyan nagyszerű kezdeményezés is felbukkant a közelmúltban, amelyek arra buzdítják a lakosságot, hogy közvetlenül a helyi termelőktől vásároljon szezonális élelmiszereket .

Nemcsak a világ nagyvárosaiban, de Budapesten – és más hazai városokban – sem könnyű a közelben termelt, jó minőségű zöldségek és gyümölcsök beszerzése. Márpedig a kereslet egyre növekszik, több okból is. Vannak, akik egyszerűen csak jó minőségű termékekkel szeretnék sejtjeiket építeni, és vannak olyanok is, akik valami hazait szeretnének a hipermarketek polcairól jól ismert szlovák tej vagy spanyol paradicsom helyett.

Egyre több kezdeményezés kívánja kielégíteni ezeket a vásárlói igényeket. 2010 óta létrejött például a „Szimpla” háztáji piac, kialakult a „Szatyor” közösség és megnyílt a Szatyorbolt, valamint egyre több család veszi igénybe az egyre több közösség által szervezett dobozrendszert, emellett a közelmúltban megnyílt a csütörtöki esti piac, valamint az időnként irodaházakban is helyet kapó mozgó piacok sikeresen érnek el egy-egy újabb vásárlói réteget. A közösségi kerteknek köszönhetően – amilyen a 8. kerületben található Grund, vagy a Millenáris területén kialakított Lecsós Kert – a konyhakert kialakításának lehetősége is elérhetővé vált a lakásokban élők számára. Az alábbiakban pedig két olyan újszerű kezdeményezést szeretnénk bemutatni, amelyek a modern technológia vívmányaira támaszkodva igyekeznek hasonló babérokra törni.

 

-
 

 

Fogj kezet a termelővel!

A Felelős Gasztrohős által megvalósított „Fogj kezet a termelővel!” kampány lényege, hogy közelebb hozza egymáshoz a termelőt és a vásárlót. A kampány mögött álló csapat ezért elbeszélget a gazdákkal, elkíséri őket a földjeikre, és leírja a történetüket, közelebb hozva ezzel őket a vásárlókhoz. A csapat célja az is, hogy tudatosítsák: az élelmiszer-előállítás fáradságos művelet, a hazai termelők választásával pedig a hazai gazdaságot is támogathatjuk.

A kampány hírének elterjesztéséhez a Felelős Gasztrohős a Magyarországon eddig kevésbé ismert, web alapú eszközt, a Thunderclapet hívta segítségül. Ez egy olyan crowdspeaking platform (magyarul: fórum… – A szerk.), amely összefogja a közösségimédia-oldalakon egy adott téma körül mutatkozó aktivitásokat, és ezeket egy időben, koordináltan teszi közzé, így segítve elő, hogy az üzenet ne vesszen el az ezernyi információ között, amelyet naponta kapunk.

A Thunderclap akkor sikeres, ha ahhoz egy adott határidőn belül elegen csatlakoznak. A „Fogj kezet a termelővel!” kampány már egy héttel a határidő előtt 105 százalékos támogatói bázist épített fel, ezzel a hazai Thunderclap kezdeményezések közül a legtöbb csatlakozóval rendelkezik. Az ő segítségükkel augusztus 18-án közel 50 ezer emberhez jutott el a kezdeményezés üzenete: Ideje a magyar termelőket választani! A novemberben zárult kampány keretei között emellett játékokkal, filmekkel, rendezvényekkel egészítették ki a Gasztrohős Blogon futó cikksorozatot.

 

30 km

Míg a Thunderclap a közösségi médiumok (Twitter, Facebook, Tumblr) erejére hagyatkozik, a „30 km” a mobiltechnológiát hívja segítségül. A magyar startup fejlesztette alkalmazás célja egyébként nagyjából ugyanaz, mint a fenti kampányé: összehozni a vásárlókat a kistermelőkkel. Az app használatával lényegében bárhol, bármikor tájékozódhatunk arról, hol van a környéken olyan friss, minőségi áru, amilyet éppen megkívántunk.

Mivel az egész országra kiterjedő szolgáltatásról van szó, talán akkor a leghasznosabb, ha másik városban vagyunk épp, mikor vásárolni szeretnénk. A helyi piacot legalábbis biztosan ismerjük, de tehetünk még otthon is új felfedezéseket. Az alkalmazás az aktuális tartózkodási helyünk 30 kilométeres körzetében dobja fel nekünk a keresett termék lelőhelyét. És a legjobb dolog benne az, hogy használata nemcsak a vásárlók számára, de a termelőkre nézve is teljesen ingyenes. Az appot fejlesztő csapat ugyanis nem a felhasználóktól várja a bevételt, hanem működését a reklámokból kívánja fenntartani.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.