Lehorgonyozni látszik a luxusjacht-piac. A tulajdonosok fürdenek a fenntartási költségek tengerében. Hajójuk értékét nem hagyják elúszni, ezért bérbe adják féltett kincseiket. De a jelentkezők az árak láttán esetleg tengeri betegséget kapnak.

A luxusjacht-bérlés az abszolút üzleti elit és a hírességek közkedvelt nyári szórakozása. A vakáció eltöltésének egyik legköltségesebb, de legjobb módja a világon.

A sikeres és elfoglalt üzletemberek nyaraláskor hevesen vágynak az intimitásra, amelyet legkönnyebben a világ egzotikus tengerein, valamint a mediterrán és a karibi térségben kaphatnak meg. A luxusjachtok úszó nyaralóparadicsomként gyakorlatilag minden olyan szolgáltatást képesek nyújtani, amelyet egy tengerparti apartman vagy tengerparti hotel.

Családok, illetve 4–6 tagú társaságok esetében a luxusjachtok személyzete minimum három főből áll. A kapitány felel a hajóért és a biztonságért, a szakács és a steward(ess) pedig az utasok kényelméért. A személyzet úgy alkalmazkodik a vendégek igényeihez, mintha ők lennének a hajó tulajdonosai. Kikötőkben néha látni, amint a felszolgáló és a szakács uniformisban, vigyázzban állnak néhány méterre az asztalnál vacsorázó családtól, mereven lesve kívánságaikat.

 

-
 

 

Zátonyra futott értékesítés

Amennyire szép élmény lehet ez a kikapcsolódás az alkalmi bérlőknek, annyira nehéz a tulajdonosok dolga. Kétheti bérbeadás fedezi a prémium „bárka” fenntartásának éves költségeit, ez nem könnyű feladat. Ezért a tulajdonosok legtöbbje kivenné 100–150 millió forintnak megfelelő pénzét az üzletből.

A hajózástól persze nem válnának meg, és akár kibérelnék saját korábbi tulajdonukat is. De a tulajdonkörforgásban „flaute” (teljes szélcsend) honol: szinte egyáltalán nincs vásárlás. „A jelenlegi gazdasági helyzetben nagyon ritka, hogy valaki egy az egyben értékesíteni tudja a jachtját. Ezért kialakult egy közvetítői rendszer, amelyen keresztül a világ bármely pontján lehet megfelelő jachtot találni” – mutatta be a Boardnak a luxusjacht-értékesítési piac működését Szegedi Ferenc, a Yachting In Monaco (YIM) cég ügyvezetője. A közvetítéssel foglalkozó magyar társaság hozzáfér egy nemzetközi adatbázishoz, amelyben a luxusjachtok tulajdonosai világszerte kiadásra kínálják a hajóikat. Ezzel tudják előteremteni azt a pénzt, amelyből a vízi jármű karbantartási, parkolási és amortizációs költségeit fedezik.

 

Fokozó faktorok

Vízisí-felszerelés, jetski, jacuzzi, konditerem, medence, mozihelyiség, játszóház még golfpálya is van a nagyobb jachtokon. Nem ritka a helikopter-leszállópálya, és előfordul, hogy sportkocsi is parkolhat a hajó gyomrában. Kétéltű járművek is igényelhetők, amelyek eljuttatnak bármilyen lakatlan sziget partjára, majd a szárazföldön is körbevezetik a kirándulókat. A vízi élővilág kedvelői a professzionális horgász- és búvárfelszereléseken túl kisebb tengeralattjárókat is bérelhetnek a jachthoz.

Réspiac

A magyar vállalkozók úgy vehetik fel a versenyt az ipari szegmens nemzetközi éllovasaival, hogy kifejezetten a hazai közönségre koncentrálnak. A magyar ügyfelek közvetlenül felkereshetik a külföldi booker irodákat, Magyarországon azonban közvetlenebb kiszolgálásban részesülhetnek. A megfelelő jachtot interneten választják ki az időpont, a hely és a büdzsé függvényében. Az utazás előtt részletes kérdőívet töltenek ki arról, hogy milyen ételekre, italokra vágynak, még a virágok és a dohányáru fajtáját is előre kiválaszthatják.

Hazánkban mindössze 2-300 család engedheti meg magának, hogy kifizessen 10–15 millió forintot hét nap luxushajókázásért. Ezért a magyarországi közvetítők nem engedhetnek meg maguknak hibákat egy ilyen szűk piacon. Egy-két elégedetlen ügyfél elég, hogy tönkretegye a bizniszt.

Idehaza annyira gyerekcipőben jár a luxusjacht kultúrája, hogy az érdeklődők megkérdezik, vigyenek-e magukkal törölközőt. A tájékozatlanság viszont eltörpül az igazi probléma mellett; mindenki kizárólag nyáron üdül. A YIM most azon dolgozik, hogy megértesse a célközönséggel: télen nem mindenhol van rossz idő.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.