A biztosítási csalások miatti kár a biztosítók veszteségeinek akár 10 százalékát is elérhetik. Jó hír viszont, hogy ma már kifinomult elemző technológiák állnak rendelkezésre a hatékony csalásfelderítéshez. Ha jól működik a rendszer, képes előre jelezni és végső soron megelőzni az elkövetést.

Világszerte évi 3500 milliárd dollár kárt okoz a csalásokból származó pénzügyi veszteség. A gazdasági környezet romlása az utóbbi években megemelte a csalások számát az üzleti szektorban is – a biztosítóknál a veszteség elérheti az árbevétel tíz százalékát is. Az Association of Certified Fraud Examiners felmérései szerint egy átlagos, szervezett csalás másfél évig marad felderítetlen, a biztosítóknál a legtöbb esetben nem is derül fény a csalásra.

Korábban a csalások kiszűrése jelentős emberi erőforrást igényelt, ezért gyakran nem térült meg. A védekezéshez nem elegendő a kárbecslők továbbképzése és nyomozócsoportok fenntartása. Kell valami plusz, ami korszerű technológián alapul, s biztonsággal ajánlható a biztosítótársaságok vezetőinek figyelmébe.

 

-
 

 

Prediktíven és szövegbányászattal

Jelenleg is használnak csalásmegelőzési technológiákat a társaságok, és ezt az területet új beruházásokkal is erősítik a következő egy-két évben. A kedvelt technológiák közé elsősorban a prediktív modellező és szövegbányászati megoldások tartoznak majd. Alkalmazásuk legfőbb haszna az összetett vagy szervezett csalások leleplezésében rejlik, amilyenek például az egészségügyi szolgáltatási csalások vagy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz és a személyi sérülés elleni védelemhez kapcsolódó stiklik. Ezek felderítésében segítséget nyújthat például a kapcsolatelemzés.

Az egészségbiztosítóknál már az adatok elemzésének első szakaszában akár több száz olyan beszállító szűrhető ki, akik milliárdos értékben lépnek fel gyanús igényekkel. A rendszer először felderíti azokat a számlázási mintákat, amelyek kilógnak a sorból, majd elemzi a beszállítók közötti kapcsolatokat, hogy kiszűrje a gyanús szereplők hálózatait. Dokumentumok tízezreinek és adatok százmillióinak elemzésével hamar kibuknak a megszokottól eltérő viselkedési minták.

 

Azonosságelemzés

Hatékonyan működhet az azonosságelemzés a biztosítási terület két fontos pontján: a minősítésben és a kárfelvételben is. Ha a biztosítottat, járművét vagy a kedvezményezett személyt korábban csaláson kapták, akkor korszerű szoftverekkel kideríthető, hogy a gyanús hálózat tagjai általában milyen kötvényeket vásárolnak a megrendezett balesetek lebonyolításához. Hiába titkolnák személyazonosságukat a csalók, a modern elemző eszközök képesek több száz elemet együtt vizsgálni több millió rekordban, és valós időben riasztanak. A hirtelen megváltozó minősítési eljárásból a csalók is hamar rájönnek, hogy számukra befellegzett.

Ugyanezzel a technológiával ellenőrizhető a kárfelvétel során a személyazonosság, az igénylők közötti viszonyok, valamint a kárigényben érintett személyek és vállalkozások tevékenysége és elnevezése.

 

Előre megmondtam!

Jó, ha tudják a biztosítótársaságok vezetői, hogy a prediktív elemzés valós időben tudja megvizsgálni a potenciális csalást jelző több száz szabályt és feltételt. Az ügyintéző úgy átlát a személyeken és a szándékokon, mint Hans Castorp Madame Chauchat testén (Thomas Mann: Varázshegy című regényében – a szerk.), és azonnal módosíthatja a kockázatokra és az igénylőkre vonatkozó kérdéseit az igény törvényességének meghatározásához. Sokszor már az is elég a csalás megelőzéséhez, ha az ügyintéző él a gyanúperrel, és finom célzásokat tesz.

A csalásellenes program végső lépése az adatok megjelenítése. A kapcsolódó személyek hálózatát feltárva a biztosító feltérképezi az érintett személyeket és viselkedési mintáikat, és riasztásokat állít be arra az esetre, ha új kötvényeket vásárolnak, vagy új kárigényt jelentenek be. A modern rendszerekkel ez a komplex feladat akár egy whiskyvel és szivarral megszakított délután alatt is elvégezhető, szemben a korábbi másfél éves kimerítő vizsgálati munkával.

 

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.