Külföldön már egyre népszerűbb, idehaza még csak gyerekcipőben jár, azonban biztos, hogy előbb-utóbb mindenhol az alternatív meghajtású járművek uralják majd az utakat.

Még manapság is sokan hangoztatják, hogy a jó öreg benzines motorok sokkal jobbak bármilyen más meghajtású járműnél. Lehet, hogy így is van, de az biztos, hogy ha 1-2 évtizeden belül nem tolódik el világszerte a szemlélet a hibrid és elektromos járművek favorizálása felé, akkor elég valószínű, hogy rövid időn belül szó szerint kifüstöljük magunkat a Földről.

Súlyos érv a fosszilis üzemanyagok ellen és a (megújuló forrású) áram mellett, hogy az előbbiből egyre kevesebb van, éppen ezért folyton drágul. Az tehát nem is kérdés, hogy a fosszilis üzemanyagoknak (nemsokára?) végleg leáldozik, a kérdés az, hogy mennyi időre lesz szüksége az emberiségnek az átmenetre, s hogy milyen alternatív technológiákkal váltják majd ki a benzinfalókat. Utóbbira már tudjuk a választ, de az előbbire nem. Jelen pillanatban ugyanis azt látni, hogy a hibrid és elektromos járművekkel eddig nem váltották meg a világot.

 

-
 

 

Az a fránya akksi

Nem azért kezdünk külfölddel, mert itthon annyira nincsen választék az alternatív meghajtású kocsikból, hanem éppen azért, hogy tudjuk, mire számíthatunk itthon. Mert az odáig rendben van, hogy van hibrid meg elektromos jármű, de egyáltalán nem mindegy, hogy ha már rászánjuk magunkat, hogy veszünk egyet, az lehetőleg jó befektetés legyen. Ha nem lenne baj, hogy egy ilyen kocsival közel sem tudunk majd olyan gyorsan és olyan hosszú utat megtenni, mint egy alternatív meghajtásúval, viszont az utóbbi ráadásul még jó drága is. Idehaza 5 millió forint alatt legalábbis nemigen találni ilyen járművet.

Azt is jól meg kell fontolni, hogy egyáltalán hibridet, plug-in hibridet, vagy tisztán elektromos autót vegyünk, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy az értékes befektetés valójában mennyire lesz értékálló. Nem mindegy. Amerikai piackutatók például extrapolálták, mennyit érnek a hibridek és a hálózatból tölthető hibridek – öt év múlva. Az eredmény a technológia és a fejlődés ellen beszél, mivel a klasszikus hibridek értéktartása jobb, mint a már majdnem elektromos autó kategóriába vett tölthető hibrideké. A hálózatból tölthető hibridek rosszabb értékállóságát maga az akkumulátor okozza, mert korlátozott számú töltést és kisütést bír ki.

 

Magyar módi

Bár a hazai elektromos autózás története alig néhány évre tekint vissza, a 2010 szeptemberében telepített első hazai elektromos töltőállomás átadása óta folyamatosan bővül a hálózat. Szeptember végén egyszerre két új kutat, két-két töltőponttal helyeztek üzembe a Mammut I. és a Mammut II. parkoló garázsában, így a köztéri és magánterületen elhelyezett elektromos töltőállomások száma már húszhoz közelít.

A jövő zenéje

Jelenleg az akkumulátor a hibrid és elektromos járművek gyors elterjedésének egyik legnagyobb gátja – az infrastrukturális adottságok mellett. Nemrégiben a Continental készített egy globális felmérést, ami legalábbis ezt igazolja. A tanulmány összesen 15 ezer francia, kínai, amerikai és német személygépkocsi-tulajdonos megkérdezésével zajlott le, s arra jutott, hogy a világ autósai megosztottak az alternatív meghajtású autókkal szemben.

A riport készítői többek között azt vizsgálták, hogyan látják a sofőrök az elektromos és hibrid autózás jövőjét. A németek 53 százaléka, az amerikaiak 55, a franciák 56 és a kínaiak 69 százaléka tud arról, hogy szemléletváltásra van szükség a Föld felmelegedésének megállításához. A résztvevők fele azonban azon a véleményen van, hogy még sok idő telik el, mire az alternatív meghajtások széles körben elterjednek. Az európaiak közül a franciák kevesebb mint a fele (42 százalék), illetve a németek és az amerikaiak harmada (32 százalék) gondolja azt, hogy 15 éven belül minden autót elektromos hajtással gyártanak majd. Merthogy nyilván ez lesz a végcél, a hibrid csak egy átmenet a folyamatban.

 

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.