Néhány évvel ezelőtt még menő volt egy óriási autóban feszíteni, mára ez a kép homályosabbá vált. Először csak az autók mentek össze az olajválságok és az ázsiai gyártók hatására, aztán az alternatív energiaforrások előretörésével az üzemanyag fogalma kapott új értelmet.

-

 

Folyamatosan váltják egymást a különböző trendek a járműiparban és a közlekedésben is. Megjelent a csúcstechnológia is, amely komoly terhet vett le a sofőrök válláról, egyben komfortosabbá téve az utazást. Majd az informatika még mélyebbre hatolt a közlekedési rendszerekbe, az autóiparban pedig megjelent az intelligencia. Odáig jutottunk, hogy a sofőr személye szinte lényegtelenné válik az utazásban. Rohanó világunkban fontosabbá vált, hogy időben és lehetőleg egészben érkezzünk meg úti célunkhoz. Az pedig másodlagossá vált, hogy ezt mivel és hogyan tesszük.

 

Az idő pénz

Attól közhely egy mondás, mert nagyon sokszor igaz. Mi a menedzserszférában mozgó üzletemberek legnagyobb ellensége? Az idő. Ha nem érünk időben oda egy fontos tárgyalásra, biztos, hogy nem szerzünk jó pontokat a partnernél, s ugyanez természetesen fordítva is igaz. Márpedig fontos üzletek kimenetele múlhat azon, hogy első körben milyen benyomást keltünk a tárgyalópartnerünkben. Meg persze az sem hátrány, ha egyáltalán megérkezünk, mert bármikor előfordulhat, hogy a fejvesztett kapkodás közepette egyszer csak véletlenül rossz irányba rántjuk a kormányt. Nos, hasonló okok és okozatok mentén jött létre néhány évvel ezelőtt az intelligens közlekedés ötlete. Nyilvánvalóan nem csak az idő szűkében lévő menedzserekre gondoltak azok, akik kiötlötték a rendszert, egész egyszerűen arról van szó, hogy olyan általános problémák szülték annak létrejöttét, melyekkel a vezető beosztásban lévő üzletemberek is nap mint nap megküzdenek.

 

Bővebben az its-ről

Az intelligens közlekedési rendszer (its) a távközlési elektronikai és információtechnológiai eszközök, folyamatok és a közlekedésmérnöki feladatok integrációjából jön létre. Az its elsődleges célja olyan közlekedési információs rendszerek létesítése, amelyek növelik a közlekedési rendszerek teljesítményét és csökkentik káros mellékhatásait (például balesetek, károsanyag-kibocsátás). Ez úgy lehetséges, hogy az „intelligencia” az információs rendszereken keresztül jut be a közlekedésbe, pontosabban olyan it-eszközök és -rendszerek használatával, amelyek a közlekedés komplex, többszintű folyamatában egyre több döntést önállóan hoznak meg, illetve egyre jobban előkészítik az emberi döntéseket a közlekedés különböző szintjein (a jármű vezetése, az úthálózat működtetése és a forgalom irányítása)

Intelligensen közlekedni

A valódi indok tehát az, hogy az Európai Unió lakosságának több mint háromnegyede él városokban, és a városi közlekedés teszi ki utazásaik legnagyobb részét, így mára kulcsfontosságúvá vált a városi közlekedés optimalizálása. Minél több gépkocsi van az utakon, annál több időt és üzemanyagot pazarolunk el, nem szólva a balesetveszély növekedéséről. Mivel azonban az ember folyton hibázik, a közlekedés sosem válhat teljesen dugó- és veszélymentessé. Az Európai Bizottság 2008-ban egy akcióterv elfogadásával ugyanakkor fontos lépést tett az intelligens közlekedési rendszerek bevezetése és népszerűsítése felé. A program 2014-ig tart és a segítségével várhatóan 10 százalékkal csökkenthetők lennének a dugók által okozott károk és megmenthető lenne több ezer emberi élet is. Az akciótervnek már komoly eredményei vannak, de az egyik legfontosabb előrelépés az, hogy az áruszállító járműveknek jövő novembertől, míg a civil autóknak 2014 elejétől lesz kötelező felszereltsége az önműködő vészfékrendszer (autonomous emergency braking, aeb).

A várakozások szerint a rendszer elterjesztésével harmadával lesznek majd csökkenthetők az EU tagállamaiban előforduló autóbalesetek.

 

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.