Nem csak az áremelések „ösztönző” hatásával lehet rászorítani az embereket az energiafogyasztás csökkentésére. Ha az illető tudja, hogy mikor mennyit fogyaszt, könnyebben át tudja gondolni szokásait, és a kedvezmények hatására változtatni is hajlandó rajtuk.

„Hova megy, kedveském, mindjárt jön a villanyóra-leolvasó!” – kérdezte nemegyszer e sorok írójától kedves, idős szomszédja rendszerint olyankor, amikor, már amúgy is késésben lévén, rohant be a munkahelyére. Ami számára a társadalmi érintkezés egy fontos darabkája volt, az nekem – és feltehetően a többség számára – csak terhes, időt rabló kötelezettség.

Hiszen aki dolgozik, annak soha nem jön jó időpontban a leolvasó. Munkaidőben senki nincs otthon, este vagy hétvégén pedig jobb időtöltést is el tud képzelni magának, mint hogy villany- vagy gázórát olvasson le sötét szekrények mélyén. Persze egyre több szolgáltató ad lehetőséget az adatok internetes beküldésére; de ki az, aki soha nem feledkezik meg erről?

Ám ha egy idén indított pilotprojekt tapasztalatai kedvezőek lehetnek, pár éven belül a lakosság nagy része megszabadulhat a villanyóra (valamint a gáz- és vízóra) leolvasásának, adatai bediktálásának nyűgétől – miközben még energiát és pénzt is megtakarít.

 

-
 

 

Rögzít és továbbít

„Smart metering” a kulcsszó, azaz intelligens mérőóra és a rájuk épülő intelligens mérési rendszer. Az órák folyamatos kapcsolatban vannak a szolgáltató mérőközpontjával, így nem csupán rögzítik a fogyasztási adatokat, hanem azokat automatikusan továbbítják is a központba.

Az Európai Unió hosszú távú energetikai terveiben az okos mérés elterjesztése is szerepel. Idén már Magyarországon is megkezdődött a terv műszaki és gazdasági racionalitását felmérni hivatott pilotprojekt – mondja Vigassy Csaba, a Magyar Energia Hivatal (MEH) szóvivője. Ennek során a hat magyar villamosenergia-szolgáltató 550 településen 22 ezer ügyfélnél szereli fel az okos mérőket. Az ELMŰ-ÉMÁSZ ennél is tovább megy: a többi fővárosi közműszolgáltatóval együttműködve ezer-ezer okos gáz- és vízmérőt, illetve 500 hőmennyiségmérőt is felszerel Budapesten, válaszolta kérdésünkre Boross Norbert, a cég kommunikációs és szabályzásmanagement igazgatóságának vezetője.

Az okos mérők nem csak attól okosak, hogy a fogyasztási adatokat negyedóránként rögzítik és naponta továbbítják a központba. A készülékek a különböző időszakokhoz tartozó fogyasztást külön tudják mérni, így azokhoz különböző tarifákat is lehet rendelni. A technika révén akár nyolc különböző tarifa is alkalmazható, de négynél többre biztosan nem lesz szükség, mondja Nagy István, az EDF DÉMÁSZ Hálózati Kft. Mérési Központjának vezetője.

 

Majd később

A kísérletbe bevont 22 ezer fogyasztót statisztikai módszerekkel választották ki, hogy minél pontosabban reprezentálják a lakosságot és a fogyasztási szokásokat. Önkéntes jelentkezésre nincs lehetőség, a rendszer további kiépítéséről legkorábban 2014-ben döntenek.

Mindenki jól jár

Októbertől egy éven át gyűjtik és értékelik a mérési adatokat. Szolgáltatói oldalon elsősorban a rendszer és a hozzá tartozó informatikai háttér működését tesztelik, de a pilotprojekt egyik célja annak megállapítása, hogy a tarifák és a kedvezményes időszakok helyes kialakításával valóban megváltoztathatók-e a fogyasztói szokások, és ha igen, mely szegmensekben, mondja Vigassy Csaba.

Ez úgy lehet, hogy egy internetes felületen a fogyasztók maguk is folyamatosan nyomon követhetik energiafelhasználásukat. Ezáltal pontosabb képet kapnak szokásaikról, és az ismeretek birtokában (illetve a kedvezményes tarifák ösztönzésére) elmozdulhatnak egy energiatudatosabb fogyasztás irányába. Talán nem az esti csúcsidőszakban fogják kimosni az egész heti szennyest és rájönnek, a légkondit sem kell folyamatosan csúcsra járatni. Ennek pozitív hatását pedig nemcsak az ő pénztárcájuk fogja megérezni, hanem a teljes magyar villamosenergia-elosztó rendszer és végső soron a környezet is.

 

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.