A kockázatkezelési vezető egyre inkább nélkülözhetetlen tagja a menedzsmentnek. A bankokban már a felső vezetés meghatározó szereplői, és a biztosítóknál is gyors ütemben kerülnek helyzetbe.

Egyre inkább beépül a kockázatkezelés és annak szempontjai az intézményi irányításba a pénzügyi szolgáltatóknál. Így a kockázatkezelési vezető (chief risk officer, cro) szerepe is felértékelődik. A kockázatkezelés fejlesztését a tulajdonosok mellett a felügyeleti szervek is fontosnak tartják.

De a szerep súlya eltérő a bankoknál és a biztosítóknál. A KPMG szakértői szerint ennek többek között az az oka, hogy a bankszektort a pénzügyi válság jobban érintette, és itt a szabályozási reformok már korábban megkezdődtek, mint a biztosítóknál.

Stratégiai szerepük növekedésével például kulcsfontosságú a cro-k részvétele a tőkeallokáció meghatározásában, valamint az integrált kockázatkezelés kialakításában. Fontos feladatuk a külföldi anyavállalatokból érkező tudás és tapasztalat átadása is. A kultúra és gondolkodásmód formálásában is meghatározó szerepet kell kapniuk a kockázattudatosság erősítésében.

 

-
 

 

Cro-k a bankokban …

A bankokban a cro-k jellemzően a portfóliókban még továbbra is meglévő kockázatok mérséklésével, illetve a szabályozói megfeleléssel foglalkoznak. De vannak más fontos szempontok is. Meg kell érteniük például, milyen tényezők határozzák meg a vállalt kockázat mértékét. Továbbá érdemes erőfeszítéseket tenniük arra, hogy a kockázati szempontok beépüljenek a teljesítményértékelésbe. Eddig ugyanis a cro-k befolyása alig növekedett a javadalmazási rendszer meghatározásában.

Célszerű szorosabbra vonni az együttműködést, illetve mélyíteni a kommunikációt az informatikai területtel is. Nem mindenütt megfelelő ugyanis az adatminőség. Márpedig a kockázatkezelés jellemzően olyan terület, amely sok adattal dolgozik, és erősen támaszkodik az informatikai alkalmazásokra. Az it-rendszerek egyéb hiányosságait is meg kell szüntetni, de legalábbis minimalizálni, mivel ezek nagyban hátráltatják a cro-k működését.

Fontos a fogyasztóvédelem is

Nem lehet igazán sikeres sem a banki, sem a biztosítói kockázatkezelés a fogyasztóvédelem hatékony érvényesülése nélkül. Tehát a cro-knak támogatniuk kell intézményeiknél a fogyasztóvédelem és fogyasztóbarát szolgáltatási kultúra megerősödését.

Nem utolsó szempont a chief risk officer továbbképzése sem. Számottevően növekedni fognak a vele szemben támasztott elvárások. A cro-k sikerességének így egyre inkább kulcselemévé válnak a vezetői készségek, illetve a motivációs képességük.

 

… és a biztosítóknál

A biztosítói cro-k pozitív megítélése és elismertsége még korántsem teljes körű. Maguk az érintettek is sokat tudnak tenni azért, hogy szerepük a szervezetben letisztuljon, illetve a velük kapcsolatos elvárások egyértelműbbé váljanak. Például az elkövetkező időszakban az erőforrásokat leginkább a kockázatok mérésére és jelentésére fordítsák. Annál is inkább, mert a szektorban jelenleg – a Szolvencia II követelményekből adódóan is – hatalmas lendületben van a kockázatkezelési keretrendszerek fejlesztése, ahol a cro-k szerepe kulcsfontosságú. A jövőbeni sikeres munkavégzés szempontjából igen fontos egy cro számára, hogy bővítse szakmai ismereteit, és fejlessze projektvezetési készségeit is.

A biztosítóknál sem hanyagolható el az adatminőségi tényező, bár ez náluk kisebb hangsúlyt kap, mint a bankok esetében. Megfontolandó tehát a megfelelő adatminőség-menedzsment minél hamarabbi kialakítása, mivel már elkészült rendszerek és felépült adatbázisok esetén azt jóval nehezebb utólag megtenni. Az adattisztítás költsége is számottevő lehet.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.