Egyre hajlamosabb az ember az irodai vagy otthoni környezetét kivinni a házból. Például az autóba. Mivel a munkaidőben segítőkész titkárnőt nem (mindig) cipelheti magával a főnök, a gyártók digitális segéderőkkel szerelik fel az utasteret.

Egyes luxusmárkákat szinte személyi asszisztenssé tettek a tervezők a vezetők kényelme érdekében. Ez a tendencia persze később megjelenik majd az alsóbb kategóriákban is. Nos, a kényelem záloga a digitalizálódás, ezen belül is leginkább a vezeték nélküli kapcsolat. Az új autócsodák immár megbízható vezeték nélküli kapcsolatot biztosítanak szinte bármilyen környezetben, függetlenül az időjárási körülményektől, a terepviszonyoktól és az energiaellátástól.

 

-
 

 

Tablet és telefon

A bluetooth már eddig is megszokott volt a gépkocsikban – na jó, nem mindegyikben, inkább csak a presztízsmárkákban. De ott már egyre kevésbé menő. Közeleg ugyanis az idő – a prognózisok ezt 2013 második felére teszik –, amikor az újonnan értékesített autókban új asszisztensek kezdenek dolgozni. A tableteknek, okostelefonoknak alapértelmezett helyük lesz a műszerfal mellett vagy előtt. A korszerű tabletekben a zene, a videó, a navigáció már alap. Lényeges az is, hogy legyen bennük mobilinternet és hang alapú kommunikáció is. A digitális segéderő pedig tükrözze a rajta megjelenő tartalmat a jármű saját, megszokott, beépített lcd-jén.

A hang alapú kommunikáció egyébként közlekedésbiztonsági szempontból is fontos. Az intelligens szövegfelolvasót konkrétan azért találták ki, hogy vezetés közben eszünkbe se jusson üzeneteket olvasva rá-rápislogni a tabletre vagy mobilra. Ha már van szövegfelolvasó, miért ne lehetne hang alapú a szövegbevitel is? Ennek köszönhetően a sofőr úgy válaszolhat a szöveges üzenetekre, hogy közben mindkét kezét a kormányon, szemeit pedig az úton tartja. („Csak” a figyelme oszlik meg. Férfiaknál, bizonyos kor felett ez is veszélyes… – a szerk.)

 

„Kérem, figyeljen a sebességkorlátozásra!”

Egyes luxusautók asszisztenciája már odáig terjed, hogy figyelmezteti a vezetőt a sebességhatárokra. A 7-es BMW-ben a belső tükörnél elhelyezett kamera folyamatosan felügyeli az út szélén megjelenő táblákat, illetve autópályán a jelzőhidak változó utasításait. Az így szerzett információkat a rendszer összeveti a navigáció tárolt adataival. A sebességkorlátozás értéke a kombinált műszeregységen vagy a szélvédőkijelzőn jelenik meg.

Szélessávra fel!

Mindezek alapja a szélessávú mobilkommunikáció. Erre szolgálnak a 3g és lte kommunikációs modulok. Ezek hspa+ hálózatban akár 14,4 Mbit/s, lte-hálózatban pedig 100 Mbit/s adatátviteli sebességre is képesek – elméletileg. Hab a tortán, hogy ezekben a modulokban az előre telepített gps és eCall funkció is rövidesen mindennapos lesz.

Egy intelligens asszisztens arról is gondoskodik, hogy ne csak egyetlen eszközön lehessen élvezni a szélessáv előnyeit. Az autóba ezért 3g-s mobil–wifi hotspotot is lehet dugni. Ez a kütyü gyakorlatilag bárhol biztosíthat nagysebességű, vezeték nélküli internetkapcsolatot. Az ilyen eszközzel felszerelt járművek interaktívvá válnak, és audiovizuális szórakoztatási élményt is nyújtanak.

 

Fedélzeten a diagnosztika

Az intelligens közlekedés korszakában a gyártók – együttműködve a távközlési cégekkel – a járművek elektronikai rendszerét is integrálják a vezeték nélküli kommunikációval. Úgy alakítják ki a telematikai megoldásokat, hogy azok elérhetővé tegyék az autók és egyéb közlekedési eszközök számára a folyamatos adatkapcsolatot.

Egy 3g fedélzeti diagnosztikai eszköz például a biztosítótársaságok és flottaüzemeltető vállalatok számára biztosíthat hozzáférést olyan információkhoz, mint például a jármű fizikai állapota, helyzete és tulajdonosának vezetési szokásai. Ez a beépített rendszer mobilhálózaton keresztül valós idejű adatokat küld a telematikai szolgáltatónak. A fényszórókat és az ablakokat is lehet okostelefon-alkalmazással, távolról vezérelni.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.