A Genfi Autószalonon bemutatott kétüléses jelenleg a világ legtakarékosabb szériagyártású autója.

-
 

 

Bár a csapból is az folyik manapság, hogy ha igazán komolyan gondoljuk a környezetünk tehermentesítését, mindenképp vegyünk villanyautót, még sincsenek tele a városi utak elektromos négykerekűkkel. Ugyanis lecsillapodott a villanyjármű-hype az akkumulátorok tökéletlensége miatt. Gyorsan kimerülnek, hosszú idő alatt tölthetők fel, nehezek és drágák. A villanyautó drága mulatság, ráadásul sok tulajdonosban ott van a rettegés a hatótávolság miatt is.

Úgy néz ki, a villanyautó-boomra egyelőre még várnunk kell, s ezt teszik jelenleg az autógyártók is. Az iparág ismét a hibridek felé fordul, s mint kiderült, nagyszerű lehetőségek rejlenek még ebben a technológiában. A Volkswagen legalábbis idén elérte, hogy dízel-elektromos hajtású autója minimális üzemanyag-használat mellett nagyon messzire juthasson. Konkrétan azt ígéri a német gyártó, hogy egy liter gázolajból megjárhatjuk a Budapest–Balaton távot.

Hogy mitől képes erre a Volkswagen XL1? Mindennek a titka a jócskán lecsökkentett lég- és gördülési ellenállás, és a jó hatásfokú hajtáslánc. Légellenállási együtthatója 0,189, ami magasan a legjobb érték a szériagyártású autók között, üres tömege 795 kilogramm. Száz km/órás tempóra 12,7 másodperc alatt gyorsul a kétüléses autó, végsebessége 160 km/óra. A 0,8 literes, 48 lóerős kéthengeres dízelhez 27 lóerős villanymotor, hétfokozatú DSG váltó és lítium-ion akkumulátor kapcsolódik.

Az autó olyan műszaki megoldásokat hordoz, melyek együttes használata eddig nem állt a hétköznapi felhasználók rendelkezésére, s a németek úttörő munkájának eredményei remélhetőleg a civil autók gyártásába is átkerülnek majd. Ez nyilván nem idén lesz, mert egyelőre az XL1-et is csak korlátozott darabszámban dobták piacra: alig gyártanak belőle többet, mint a Pagani Zondából, mindössze 250 darabot készít belőle a Volkswagen.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.