Teljesen átformálja a technológiai fejlődés a bankok és ügyfeleik viszonyát. Egyre több művelet zajlik majd a neten és mobiltelefonon, a fiókok pedig inkább tanácsokat adnak majd – látja a jövőt Bába Ágnes, a K&H Bank lakossági üzletágért felelős vezérigazgató-helyettese.

-
 


– A felgyorsult technológiai fejlődés megváltoztatja az ügyfelek bankolási szokásait is. Hogyan alkalmazkodnak ehhez a bankok? Megszondázzák a piacot, s az igények ismeretében fejlesztenek, vagy megpróbálják kitalálni, merre az előre?

– Egy banknak az a dolga, hogy alkalmazkodjon az új eszközök használatához, s ezek figyelembevételével alakítsa ki szolgáltatásait az elektronikus csatornákon is. Elébe kell menni az elvárásoknak, nem csak a már meglévő ügyféligényeket kiszolgálni. Jó felkészülést ad a fejlesztésre, ha megnézzük az e-bankolásban előttünk tartó országok gyakorlatát. Ott, ahol Magyarországnál sokkal nagyobb arányban használják az elektronikus csatornákat.

– Mindezek fényében hogyan változnak a hagyományos kapcsolatok a bankok és ügyfeleik között? Mi lesz a technológiára kevésbé fogékony kliensekkel?

– Mindig lesznek, akik szívesebben választják a bankfiókot pénzügyeik intézéséhez. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy az ügyfelek egyre inkább „hibrid” magatartást tanúsítanak. Sokan különböző csatornákat használnak, eltérés csak a használati arányokban van. Legújabb trendként a mobiltelefon-használat terjed, sokakat vonz ugyanis, hogy bármikor és bárhonnan bankolhatnak.

-
Bába Ágnes, K&H Bank
– Ön szerint a konzervatívabb bankok mennyire látják be, hogy ha versenyben akarnak maradni, haladniuk kell a korral?

– Ez minden pénzintézet számára létszükséglet. Világosan látszik, hogy egyfajta munkamegosztás alakul ki a banki csatornák között. Az ügyfelek a bankfiókot arra használják, hogy a személyes kapcsolatot feltétlenül igénylő ügyleteket lebonyolítsák, míg ahol nem feltétlenül szükséges a banki tanácsadó személyes jelenléte, ott elektronikus csatornákon zajlik a tranzakció. Az átutalások több mint 90 százaléka már elektronikusan történik.

– Hogyan alakul a mobilbankolás használata?

– Felméréseink szerint a tényleges mobilbankhasználat ugyan még csak 4 százalékos, de az okostelefonok elterjedtsége már a 40 százalékot közelíti. Itt tehát még nagy lehetőség kínálkozik a pénzintézetek számára alkalmazásfejlesztésre. A K&H ügyfelei jelenleg olyan gyakori tranzakciókat végezhetnek el a mobilbankon, mint például az egyenleglekérdezés vagy kisebb összegek átutalása. De várakozásaink szerint népszerű funkció lesz még a bankkártyás vásárlási limit megváltoztatása is.

– Ön szerint hogyan fejlesszenek új alkalmazásokat a bankok? Készítsenek rögtön szofisztikált, sokszolgáltatású applikációt, vagy előbb egy viszonylag egyszerűt, s ezt fejlesszék lassan tovább?

– Általános ügyfélpanasz, hogy túl bonyolultak a banki alkalmazások. Ezért mi a legutóbbi fejlesztéseink előtt végigkérdeztük ügyfeleinket. Nem mi szerettük volna ugyanis kitalálni, hogy nekik mi a jó. Kiderült, hogy az egyszerűséget szeretik, fontos számukra az érthető nyelvezet és a könnyű alkalmazhatóság. Ezért a további mobilbanki funkciók hozzáadását későbbre hagytuk.

– Az ügyintézés terén háttérbe szoríthatják valaha is a fiókhálózatot az elektronikus csatornák? Már létezik a videós társalgás, amellyel valós időben láthatom és hallhatom kedvenc ügyintézőmet is.

– Nem gondolom, hogy az internetes és a mobilbank teljesen átveszi a fiókok szerepét. Viszont egyre több mindenben helyettesíteni fogja. A készpénzfelvételre ott vannak az atm-ek, és befektetési tanácsot is lehet távolról kérni. A fiókok megmaradnak, de valószínűleg megváltozott szerepkörrel. Kisebbek lehetnek, de hatékonyabbak, tranzakciókat pedig egyáltalán nem végeznek majd. Csak tanácsadást, akár egy csésze kávé kíséretében.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.