Lassan, de biztosan terjednek az elektromos autók. Vannak olyan utcák (Kaliforniában…) ahol minden második Tesla, Nissan Leaf, Toyota Prius vagy hasonló. Az elektromos és a hagyományos autók jól megférnek egymás mellett, sok bevásárlóközpont, cégszékhely vagy otthon mellett látni töltőállomást.

Azonban ami kicsiben egy gazdag városrészben megvalósult, nagyban már sokkal több kihívást jelent. Például elegendő akkumulátorgyártó kapacitással kell rendelkezni. Nemrég a Tesla Motors egy gigantikus akkumulátorgyár tervével állt elő. A gigagyár 5 milliárd dollárból épülne fel, és évente félmillió autó számára gyártana lítium-ion akkumulátorokat.

 

-
 

 

Könnyen előfordulhat, hogy mire a Tesla gyára felépül, addigra a Li-ion akkumulátor felett már eljár az idő. Szakértők szerint öngyilkossággal ér fel, ha egy gyártó ilyen hosszú távon elkötelezi magát egy akkumulátortechnológia mellett. Naponta jelennek meg új (bombasztikus hírek), jobb és hatékonyabb áramtárolási technológiák(ról), melyek sokkal nagyobb fejlődési és elterjedési lehetőséget biztosíta(ná)nak az elektromos autónak. (Konkrét termék meg több mint 10 éve egy sem. – A szerk.) Mert az akkumulátor az elektromos autó elterjedésének legnagyobb ellensége: nagy, sok helyet foglal és hosszú ideig kell tölteni.

Például a Tesla Model S akkumulátor csomagja körülbelül 2×1,2 méternyi területet foglal el, az autó padlózatában található meg. Ez a csomag egy töltéssel 480 kilométer autózási lehetőséget biztosít – a csúcsmodell esetében. A Nissan Leaf hatótávolsága szerényebb, csupán 130 kilométer.

Szerteágazóak a fejlesztések: vannak, akik sikeresen nyertek áramot algákból, de kísérleteznek szuper gyorsan feltöltődő akkumulátorokkal is. Igazán forró terület a lítium-oxigén akkumulátoroké is, mely a mostani lítium-ionos technológiához képest lényegesen jobb teljesítményt ígér. A technológiával a Volkswagen laboratóriumokban kísérleteznek, de annyira titkos a projekt, hogy semmit sem árulták el a kémiai összetételről, és azt sem tudni, hogy esetleg már kipróbáltak autóban vagy csak kísérleti körülmények között létezik az új szuperaksi.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.