A közműszolgáltató hamarabb értesül arról, hogy valahol csöpög a víz, mint ahogy a fogyasztó észreveszi, ha a vízóra elég okos. A debreceni egyetemen két év alatt kifejlesztettek és ki is próbáltak a gyakorlatban is olyan mérési rendszert, amely megfelel a magyar műszaki valóságnak.

Félév alatt, cseppenként rengeteg pénz folyhat ki a zsebünkből a vízaknába. Házunknál a vízóracsere kapcsán fedezte fel a szolgáltató, hogy megtörtént: számításaik szerint a fél év alatt lakásonként tízezer forinttal fizettünk többet emiatt. Ha az óra okosmérő lett volna, akkor hamarabb észrevették volna a hibát.

 

-
 

 

Tudatosabb fogyasztók

A közműszolgáltatóknál is megjelentek az okos mérőeszközök, melyek segítségével hiba esetén – csőtörés, gázszivárgás stb. – azonnali riaszt a rendszer, a fogyasztó valós időben tudja, mennyit kell fizetnie. A szolgáltató képes figyelni a problémás díjfizetők fogyasztását, adatokat tud gyűjteni a fogyasztói szokásokról.

Magyarországon két évig folyt, és idén nyáron zárult le egy kutatás-fejlesztési és innovációs projekt, melynek célja a magyar valóságnak megfelelő, heterogén rendszer kialakítása volt. A projektet az erre a célra alapított SziMeSmart vezette. A szakemberek szerint az okos mérőeszközök használatával 5-15 százalékos energiamegtakarítás is lehetséges. Azt mutatta ki a gyakorlat, hogy az okosmérők jelenléte segíti a fogyasztói energiatudatosság erősítését, hozzájárul a rezsiköltség csökkentéséhez, valamint a hálózati energiaigények kiegyenlítettebbé tételéhez.



Magyar sajátosságok

Résztvevők

Az okosmérő projektet vezető SziMeSmart hat vállalatból áll: Delta Systems, Combit Számítástechnika, Debreceni INFO PARK (ezen keresztül a Debreceni Egyetem), Esantu, Satrax, Printnet. A projekt költségvetése két évre 800 millió forint volt. Ebből 480 millió forintot az EU és a magyar kormány nyújtott, a fennmaradó 320 millió forintot a konzorciumot alkotó hazai cégek biztosították.

„A SziMeSmart Meter projekt célja volt egy olyan közműmérési rendszert kiépíteni, amely a magyar műszaki és költségvetési viszonyoknak megfelel”, ismerteti Bátorfi Péter projektvezető. Például magyar sajátosság, hogy a vízórákat aknákban helyezik el, ahol gyakori a magas talajvíz, a nedvesség, és nehezen oldható meg a mérő áramellátása. Ugyancsak hazai sajátosság, hogy a lakásokon belül és a házak között található elektromos hálózat elavult, elöregedett, így vannak olyan mérők, amelyek ezeken a hálózatokon nem működnek megbízhatóan.

A projekt további célja az volt, hogy az üzleti élethez igazodó, heterogén mérési rendszert építsenek ki. Ugyanis egy-egy közműszolgáltató homogén okos mérési rendszereket üzemeltet, és ha újabb üzleti igény merül fel, netán csak egy jobb ajánlatot kap egy másik gyártótól, akkor a rendszer kötöttségei miatt nem tud váltani.



Éles próba

A projekt során a debreceni egyetemen építettek fel egy demófalat, ahol 8 különböző gyártó 24 műszerét helyezték el. A mérők között megtalálható az áram-, víz-, gáz- és hőmennyiségmérő is. Olyan környezetet építettek ki, amelyben a közműszolgáltatók speciális hibáit tudták produkálni: gázszivárgást, csőtörést, energia szabálytalan vételezését.

A két éves projekt utolsó fél évében valós környezetben is kipróbálták a mérőket, azok működését. A mérőket a debreceni egyetem területén, ipari parkoknál, házaknál, közintézményeknél, tömbházaknál helyezték ki, összesen 200 ponton. A törvényi szabályozás miatt az éles próbából a gázszolgáltatóknak sajnos ki kellett maradniuk.

Most, a projekt lezárultával az a cél, hogy a hazai közműszolgáltatók megvásárolják a rendszert. De a hazai cégek a törvényi háttér hiányában egyelőre kivárnak a beruházással. Bátorfi Péter tájékoztatása szerint Románia és Szlovákia irányából van érdeklődés a rendszer iránt. Meglátása szerint a hasonló anyagi helyzet és műszaki háttér miatt több közép-kelet európai országban is működhet a rendszer.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.