Az okostelefonok világában egyre népszerűbb a közösségi autózás. A fiatal generáció már nem ragaszkodik a saját autóhoz, számukra az ésszerű költségek jelentik a vonzerőt.

Hans egy zsúfolt német nagyvárosban él. Informatikai egyetemre jár, harmadéves. Albérletben lakik, biciklivel jár tanulni. Ha a távolabbi üzletközpontba szeretne menni vásárolni, akkor nem esik pánikba: okostelefonján kikeresi az egyik autómegosztó szolgáltatást, megnézi, hol van a legközelebbi autó, lefoglalja és már mehet is. Bevásárlása végén pedig egy, lakásához közeli kijelölt parkolóban hagyja az autót.

A közösségi autózás eme formája a nyugat-európai, amerikai nagyvárosokban egyre népszerűbb. A fiatalok nem kívánják birtokolni az autót, csak használni és használatarányosan fizetni érte. Németországban összesen 757 ezer regisztrált felhasználója van a közösségi autószolgáltatóknak, de mivel egy ügyfél több szolgáltatásra is bejelentkezik, a szakértők félmillióra becsülik a tényleges felhasználók számát.

 

-
 

 

A díjban minden benne van

A közösségi autózás erejét a nagy autógyártók is felismerték, több neves gyártó is saját flottás szolgáltatást indított el. Van, aki még a saját parkolóról is lemond, az autót bárhol ott lehet hagyni, és értelemszerűen bárhol fel lehet venni. Az árverseny pedig a regisztrációs díjnál, a havi díjnál (vagy annak hiányánál), és a kilométer díjnál jelentkezhet. Amelyben minden benne van: benzin, biztosítás, és egyes szolgáltatóknál még a parkolásért sem kell fizetni.

Magyarországon 2012-ben indultak el a közösségi autózást egyéni és üzleti ügyfeleknek egyaránt lehetővé tevő Avalon Publicare és CareSharing szolgáltatások. Az elképzelés az volt, hogy a belvárosban élők számára biztosítsanak közlekedési eszközt, ha vásárolni szeretnének menni egy távolabbi üzletbe, netán a családot elvinni kirándulni – vagyis olyan helyekre mennének, ahová tömegközlekedés, bérbicikli már nem elég. A szolgáltatás 22 autóval startolt.

 

PIN-kóddal indul az autó

A nyugat-európai példákhoz hasonlóan a felhasználóknak regisztrációs díj felett havidíjat is kell fizetni, majd az autó használata után kilométerdíjat. Ha használni szeretnénk egy autót, akkor azt le kell foglalni, a visszaigazolás tartalmazza a kibérelt autó adatait és egy PIN-kódot, amely nélkül nem indul. Az autók parkolóőrrel védett parkolóban állnak, a lefoglalt autót a regisztrációkor kapott kártya nyitja. Miután beszálltunk az autóba meg kell adni a regisztrációkor kapott PIN-kódot, ezután indítható az autó a kesztyűtartóban lévő kulccsal.

A szolgáltatáshoz fűzött remények azonban nem teljesültek. Azt nem árulták el, hogy pontosan hányan regisztráltak a szolgáltatásra, csak annyit mondtak, hogy sajnos nem tudnak felhasználók tízezreiről beszámolni. Ennek ellenére folyamatosan adják át az újabb állomásokat, és technikai újításokat vezetnek be.

 

Ragaszkodunk a saját autóhoz

Ilosvai Péter ötletgazda, volt tulajdonos szerint a szolgáltatás sikertelensége két okkal magyarázható: a budapesti célközönség nem érett meg kulturálisan a szolgáltatás használatára, és önkormányzati támogatás nélkül, EU-s források nélkül nem könnyű. A saját belső marketingelemzések azt mutatták, hogy a célközönség (Budapest belvárosában élő, autót fenntartani nem kívánó lakosok) innovatívnak, érdekesnek tartotta a szolgáltatást, de ragaszkodnak saját autójukhoz, nem szeretnének megválni tőle. Pedig a számítások azt mutatják, hogy az évi 10-12 ezer kilométert autózó budapestinek 30-35 százalékkal lenne olcsóbb a carsharing, mint a saját autó. A saját lakáshoz szokott emberek a saját autójukhoz is erősebben kötődnek (mint a bérlakáson szocializálódott németek – a szerk.) Ilosvai Péter szerint a carsharing szolgáltatás törzshasználói a Nyugat-Európából hazatért, a szolgáltatást ott már kipróbálók közül kerülnek ki – nem meglepő módon.

Önkormányzati támogatást sem kaptak terveikhez, pedig egy megosztott autó tízzel ér fel. A kevesebb autó tisztább levegőt, járhatóbb utakat jelent. A hatóságok lehetővé tehették volna a buszsáv használatát a carshare autóknak, vagy alacsonyabb parkolási tarifákat szabhattak volna ki.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.