Egyre-másra dőlnek meg az elektromosautó-rekordok, nő az árammal meghajtott négykerekűek népszerűsége is, mégsem megy olyan ütemben az elterjedésük, mint ahogy azt sokan vizionálták.

A kereskedelmi forgalomban kapható járművek közül egyedül az elektromos autók nem bocsátanak ki káros anyagot. Persze azért az elektromos áram, az elektromos autók üzemanyaga előállítása során keletkezhet káros anyag; mennyisége az előállítás módjától függ. Összességében azonban mégis elmondható, hogy az elektromos autók széndioxid-lábnyoma lényegesen kisebb, mint hagyományos társaiké.

Már ez is elég jó indok arra, hogy a globális felmelegedés következményeinek rigmusaival és a fosszilis energiahordozók végességének tényével „beoltott” autóipari cégek elkezdjenek egyre inkább az alternatív (hibrid, elektromos) megoldások irányába mozdulni, ugyanakkor ennek a fordulatnak a megtétele valahogy nagyon lassan halad. Ahhoz képest mindenképpen, ahány hibrid és villanyautóknak kellene cikázni az utakon már. Ennek az ideának a megvalósulásához még jó sok víznek le kell folynia a Dunán (és sok más, tiszta energia termelésére alkalmas folyón).

 

-
 

 

Inkább csak sportrekordok vannak

Ami az elektromos autókat illeti, se szeri se száma az egymást érő rekordoknak. Vegyük csak az idén őszt. Ausztráliában például egyetemi hallgatóknak sikerült megdönteni az elektromos autók 500 kilométeres távú sebességrekordját. Az Új-Dél-Walesi Egyetem különböző műszaki alapképzéseken részt vevő hallgatói készítették a járművet, amely egyetlen feltöltéssel csaknem 107 km/h átlagsebességet produkált 500 kilométeres távon, amivel jelentősen megdöntötte a magát 26 éven át tartó 73 km/h rekordot.

De nem kell elmenni a világ másik végére hasonló eredményekhez. Az Egyesült Királyságban tevékenykedő Ecotricity csapata ugyancsak idén ősszel azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a két év alatt megépített, Nemesis nevű e-autójuk a semmiből egy új sebességrekordot állított fel. Szeptember 27-én reggel North Yorkshire-ben, az Elvington repülőtéren érte el a 243 kilométer/órás sebességet.

Hazánkhoz még közelebb, Svájcban is sikerült egy érdekes áttörést elérni. A Grimsel nevű versenyautóval gyorsulási rekordot állítottak fel: a jármű 30 méternél rövidebb úton, 1,785 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 100 kilométeres óránkénti sebességre. De ha már így belejöttünk a példálózásokba, idehaza is vannak érdekes áttörések az e-autók tekintetében.

 

Hazai pálya

Bár világszerte sem túl elterjedt, idehaza aztán még tényleg gyerekcipőben jár az e-autózás kultúrája, azért vannak előremutató próbálkozások, elsősorban a közösségi közlekedés terén. Ilyen például a Jedlik Ányos Terv, amelynek egyik legfontosabb célkitűzése az elektromos autózás infrastruktúrájának megteremtése, ezzel összhangban az intézkedéscsomag az országos töltőhálózat kiépítését uniós forrásokból és a széndioxid-kvóták értékesítéséből befolyó összegek felhasználásával finanszírozza, valamint jogszabályi ösztönzőkkel segíti elő. A program keretében szintén idén ősszel, szeptemberben adták át Budapest első, városüzemeltetésben használt elektromos autóját. A Nissan Leaf típusú autót a Hegyvidéki Önkormányzat (Bp. XII. kerület) munkatársai a kerület útjainak ellenőrzésére használják – bízunk benne, hogy a jövőben egyre több követi majd.

 

Ez még kevés

Bár világszerte vannak figyelemreméltó próbálkozások, az elektromos autózás elterjedésének igazából nem a sebesség, az infrastruktúra, vagy éppen anyagi okok a legfőbb hátráltatói. Az igazi probléma az autók „lelkében” az akkumulátorban keresendő. Túl kicsi az kapacitásuk, ezért rövid a járművek hatótávolsága. Az akkumulátortechnológia terén kellene igazi áttöréseket elérni ahhoz, hogy ne csak a nagyvárosi közlekedés kiváltsága legyen az e-autózás.

Addig pedig maradnak a gyorstöltő-állomások által kínált előnyök, amelyeknél az átlag 6-8 óra helyett mindössze 15-30 percet vesz igénybe az autók feltöltése.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.