A Graphisoft Park SE a Budapest Taxival közösen létrehozta Budapest első „eTaxi Droszt”-ját, ahol lehetőség nyílik az elektromos autók és taxik gyorstöltésére is.

Mondhatnánk azt is, hogy az előző cikünket folytatjuk, amelyben az elektromos autók elterjedésének lassúságával foglalkozunk. Ott arra a következtetésre jutottunk, hogy amíg nem áll rendelkezésre a megfelelő akkumulátortechnológia, addig nem valószínű, hogy a városi közlekedésen túl is népszerűek lesznek az elektromos autók. Hacsak a hosszú órákon tartó „sima” feltöltést fel nem váltja a gyorstöltés. Az ilyen töltőállomások elterjedtsége azonban még a hagyományos megoldásokénál is nagyságrendekkel alacsonyabb.

Magyarországon 2010-ben adták át az első elektromos töltőállomást, mostanra a fővárosban már van is pár tucat ilyen megoldás. A Nemzetgazdasági Minisztérium azt szeretné elérni, hogy 2020-ig 68 ezer töltőállomás létesüljön az országban. Nem tudjuk, ebből mennyi lesz gyorstöltésre is képes, egyelőre csak pár darab ilyen „villámkút” van az országban. Többek közt például az október végén átadott eTaxi Droszt, amelyet a Jedlik Ányos Klaszter szakmai támogatásával a Graphisoft Park SE és a Budapest Taxi közösen hozott össze.

 

-
 

 

E-mobilitás kicsiben

Azért kicsiben, mert a droszt ugyan jól hangzik, azonban használata csak a Park dolgozóinak és látogatóinak a privilégiuma. Számukra adott a lehetőség, hogy környezetbarát eTaxival közlekedjenek a városban és így hozzájáruljanak az élhetőbb főváros kialakításához. Viszont az már jobban hangzik, hogy az eTaxiállomásra telepített villámtöltő nemcsak a Budapest Taxi gépjárműveit tudja kiszolgálni, hanem akár a Park dolgozóinak elektromos autóit is.

A valódi előny a töltés gyorsaságában rejlik. A most átadott gyorstöltővel ugyanis fél óra alatt 80 százalékosra tölthető a villanyautók akkumulátora, legyen az taxi, vagy bárki autója. Természetesen ebben típusonként lehet eltérés, hiszen ez a szám elsősorban a Budapest Taxi e-taxi flottáját alkotó Nissan Leaf-ekre igaz.

A gyorstöltés másik oldala

Háztartási konnektorról 6-8 óra alatt lehet feltölteni egy autót, ez mintegy 3 kW terhelést jelent a „villanyórának” és mintegy 20 kWh-t a pénztárcának. A másik véglet a 120 kW teljesítményű, 30 perces szupergyors töltés. Egy teljes „benzinkút”, azaz 10 töltőhely minimum 1 megawatt (!) teljesítményt igényel – és akkor már úgy számoltunk, hogy egy-két hely mindig üres. Mindez pedig nem lehet hagyományos benzinkútnak még csak a közelében sem, a hatalmas elektromos teljesítmény-átvitel fokozott szikrázási gyakorisága miatt. (A szerk.)

 

Gyorstöltés országszerte

Mint fentebb már utaltunk rá, egyelőre csak néhány gyorstöltő-állomás van az országban. Az óbudai volt sorban az ötödik. Emellett van egy Budapesten, az Istenhegyi úti Mol kúton, Budaörsön a villanyautózásban élen járó Nissant forgalmazó Gablininél, illetve a villanyautózásba invesztáló Evopro székházánál szintén Budán, és van egy Siófokon is, a Városház téren. Akárhogy is nézzük, ez akkor is nagyon kevés

Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa nemrég véglegesítette azt a megállapodást, amelynek eredményeként megszületik az alternatív közlekedési infrastruktúrák kiépítéséről szóló új uniós irányelv. Az új irányelv kötelezi az uniós országokat arra, hogy a Graphisoft Parkban átadott töltőoszlopokhoz hasonlókat minél nagyobb számban állítsanak fel területükön az elektromos autóval közlekedőknek. Azt ugyan nem tudni, hogy a cikk elején is említett 68 ezer kútból mennyi lesz képes villámgyors töltésre, de legalább épülget az elektromos autózás elterjedéséhez elengedhetetlen infrastruktúra.

 

Nincs több kifogás

Az új irányelv azt az „önzáró” állapotot szünteti meg, amelyben azért nem létesülnek töltőoszlopok, mert nincs elegendő elektromos autó azok gazdaságos működtetéséhez, és azért nem vásárolnak elektromos autókat az emberek, mert nem tudják járműveiket feltölteni. Mindez éppúgy igaz a személyes használatú villanyautókra, mint például az elektromos hajtású taxikra.

Utóbbiak esetében talán még fontosabb, hogy rendelkezésre álljon a megfelelő infrastruktúra. A taxik a magánautókénál magasabb futásteljesítményének „elektromosítása” sokat számíthat a levegő, méghozzá a legszennyezettebb belvárosi levegő minőségének javításában.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.