Vitaminokban gazdag ételek fogyasztásával, szabadban töltött sok idővel, testmozgással és néhány további trükkel egyszerűen feltölthetjük lemerült akkunkat.

Sokan tapasztalunk a tél elmúltával ólmos fáradtságot, esetenként levertséget. Ezt hívja a népnyelv „tavaszi fáradtságnak”. Az elnevezés rossz hírbe keveri szegény tavaszt, pedig olyan sóvárogva várjuk már a hideg téli napokon. Cserébe amikor végre eljön, ahelyett, hogy felvidítana és mobilizálna, éppen az ellenkezőjét teszi. Képtelenek vagyunk a napi feladatokra úgy koncentrálni, ahogyan szeretnénk.

Étvágytalanná válunk, alvászavarok (álmatlanság vagy aluszékonyság) lépnek fel, hangulatunk a mélyben, és már viccelődni sincs kedvünk. Érzékenyebbé válunk az időjárás változásaira, ezért gyakrabban fordulhat elő fejfájás, szédülés és ingerlékenység. A tünetek személytől függően erősebben vagy gyengébben jelentkeznek. Megijedni nem kell, a tavaszi fáradtság nem betegség, bár kellemetlenek a tünetei.

De mi okozza a kellemetlen állapotot? Leegyszerűsítve: a téli hónapok során a szervezet kimerül, egyensúlya felborul, az immunrendszer meggyengül. A nyáron felhalmozott vitamin- és ásványianyag-készletek ugyanis pont a tavasz kezdetén fogynak ki teljesen. Télen sokkal kevesebb napfény ér minket és közel sem eszünk annyi friss gyümölcsöt és zöldséget, mint a többi évszakban. Ráadásul anyagcserénk a hideg évszakban lelassul, és nehezebbé válik az ásványi anyagok felszívódása. Mindezek eredményeképpen leggyakrabban a C- és D-vitamin hiánya lép fel, de számottevően lecsökken szervezetünkben a vas, a kalcium és a magnézium szintje is.

-
 

 

Mit tehetünk a tavaszi fáradtság ellen?

Együnk vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag ételeket! Iktassunk be étrendünkbe minél több friss zöldséget és gyümölcsöt. A citrom, a narancs, a mandarin, a brokkoli, a karfiol, a karalábé, a sóska, a paprika és a paradicsom kiváló C-vitamin-forrás.

Főként a tejben és tejtermékekben, valamint a tojásban, a halakban és a növényi olajokban találhatók meg a zsírban oldódó vitaminok. Nagyon lényeges a D-vitamin-készletek feltöltése. Ha bírjuk gyomorral (vannak ízesített kiszerelések is), fogyasszunk tőkehalmáj-olajat (idősebbek csukamájolajként ismerik), és tartózkodjunk sokat a szabadban. A D-vitamint ugyanis szervezetünk is elő tudja állítani, de ehhez az kell, hogy a bőrünket napsugárzás érje.

Jó hatással vannak vitalitásunkra a gyógyteák, különösen a ginszenget, citromfüvet és gyömbért tartalmazó keverékek. A teafogyasztás már csak azért is hasznos, mert hozzájárul a napi minimumként ajánlott 1,5–2 liter folyadék beviteléhez. Ha különösen kimerültnek érezzük magunkat, az előbbieken túlmenően segíthet a vitaminkészítmények szedése. Ezek nagy dózisban tartalmazzák a pótolandó anyagokat.

 

Töltődjünk fel energiával!

A friss levegőn végzett testmozgás, legyen az akár egy séta a közeli parkban, kedvezően hat a keringési rendszerünkre. Ugyancsak fokozza a vérkeringést és az anyagcserét, s ezért élénkítő, frissítő hatású a rövid ideig tartó hideg-meleg vizes zuhany. Csakúgy, mint a szaunázás és a masszázs, amelyet érdemes heti rendszerességgel beiktatni. Az illóolajoknak a szellemi fáradtság elűzésében vehetjük hasznát. Az eukaliptusz-, a citrom-, a narancs- és a rozmaringolaj stimuláló hatásáról ismert, míg a virágillatok felfrissítenek.

Mivel a tavaszi fáradtságot voltaképpen egyszerű kimerültség okozza, tavasszal különösen fordítsunk figyelmet a megfelelő mennyiségű pihenésre. Hagyjunk időt megfáradt szervezetünknek a feltöltődésre. Munkahelyünkön ne hajtsuk túl magunkat, s amikor csak tehetjük, lazítsunk. Találkozzunk barátainkkal, nézzük meg újra kedvenc filmjeinket, menjünk el színházba, hallgassunk sok zenét, újítsuk fel a ruhatárunkat. Egyszóval csináljuk azt, amihez a legnagyobb kedvünk van, s gyorsan elmúlik majd a kellemetlen állapot.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.