Technikailag semmi akadálya annak, hogy a mobiltelefonunk legyen a pénztárcánk. De a lehetőség még kevés a sikertörténethez.

Ismét magasra csapott a mobilos fizetési megoldások iránti érdeklődés attól, hogy az Apple az új iPhone-hoz időzítette saját mobilfizetési szolgáltatásának elindítását. Ám minden eddigi erőfeszítés ellenére a mobil fizetés még viszonylag kevés ember számára ismert és még kevesebb számára természetes, mindennapos. Ahhoz, hogy igazán széles körben elterjedjen, és az emberek zsebében, táskájában lapuló több milliárd okostelefon egyben mobil pénztárca is legyen, a megoldásoknak több feltételnek is meg kel felelniük. A Cellum Group szakemberei a mobilalkalmazások sikeréhez az alábbi tényezőket tartják fontosnak.


-
 


Legyen egyszerű!

Elméletileg mindenki tisztában van azzal, hogy az alkalmazásoknak (és különösen a mobil appoknak) csinosaknak és könnyen használhatóknak kell lenniük. Ehhez képest a világ tele van nehézkes, sőt, a felhasználókat kimondottan összezavaró alkalmazásokkal. Az első számú szabálynak éppen ezért annak kell lennie, hogy a felhasználói felület legyen a lehető legletisztultabb, szabványos ikonokkal, kezelőelemekkel és funkciókkal.

A cél nem lehet más, mint hogy a felhasználó már akkor teljes magabiztossággal tudja kezelni az appot, amikor első alkalommal megnyitja. Legyen ismerős neki az első pillanattól, hiszen a súgót, vagy pláne a leírást senki nem akarja – és nem is fogja – olvasgatni. Nem kell attól félni, hogy az app hasonló lesz más alkalmazásokhoz – az ismerősség érzése fontosabb, mint az eredetiség. (És ha az eredeti kiadója megtámadja a követőt szerzőijog-sértésért?! – A szerk.)

Az egyszerűségnek persze nem csak magának az alkalmazásnak a használatára kell kiterjednie, hanem már arra is, mennyire könnyen lehet hozzájutni az alkalmazáshoz. Legyen elérhető minden platformon, természetesen legyen ingyenes, és lehetőség szerint ne kelljen állandóan frissíteni.



Gyorsaság és funkcionalitás

Egy mobilfizetési alkalmazás lehetőség szerint legyen a leggyorsabb app a felhasználó telefonján. Senki nem fogja használni, ha hosszú másodpercekig kell várni a betöltődésre, a tranzakciók befejezésére, és ezzel feltartja a háta mögött a sort. Természetesen az alkalmazás sebessége nem csak a mobiltelefontól függ, hanem a teljes mögöttes rendszertől és infrastruktúrától – gondoskodni kell arról is, hogy az zavartalanul működjön, kapacitása együtt nőjön a felhasználók számának bővülésével.

Ez pedig már átvezet egy másik szemponthoz: a lehetőségek széles tárházának biztosításához. A felhasználók szívesebben veszik elő fizetéshez a telefonjukat, ha azon nem csak egy funkció érhető el, hanem például egyből a vásárlói hűségkártyájukra is felkerülnek a pontok. A megoldás csak akkor fog széles körben elterjedni, kitörni a technikai kuriózum státuszából, ha a vásárlóknak és az elfogadóhelyeket működtető kereskedőknek is kézzelfogható előnyöket kínál. Ezeket az előnyöket pedig nyilvánvalóvá kell tenni mindkét fél számára.



Biztonság, biztonság, biztonság

Egyetlen mobilfizetési technológia sem lehet hosszabb távon életképes, ha nem biztonságos. (Nehéz elhinni, hogy a mobil biztonságos – a védelmiszoftver-gyártók folyamatos riogatása miatt. – A szerk.) De ez még önmagában nem is elég: el is kell tudnia hitetni magáról a meglévő és potenciális ügyfelekkel, hogy legalább olyan biztonságos, mint a bankkártyák, a mögötte álló cég pedig legalább annyira (sőt, jobban) figyel a pénzükre, mint maguk az ügyfelek.

Pedig egy mobilfizetési rendszer biztonságát garantálni egyáltalán nem egyszerű. Már az adatátvitelre használt gsm-rendszernek is megvannak a maga hiányosságai. Ha a rendszer fejlesztője nem figyel az adatátvitel biztosítására (például az igazán erős titkosításra), nem olyan nehéz „menet közben” elcsípni az érzékeny adatokat. A mobilokra írt kártevő és kémprogramok is képesek lehetnek kifigyelni a beütött pin-kódokat, jelszavakat. Ez ellen kétlépcsős azonosítással lehet védekezni. Ezzel együtt egy jó rendszer felkészül azokra az esetekre is, amikor a mobil készülék ellopása, elvesztése miatt villámgyorsan zárolni kell a számlát.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.