Ismét
magasra csapott a mobilos fizetési megoldások iránti érdeklődés
attól, hogy az Apple az új iPhone-hoz időzítette saját
mobilfizetési szolgáltatásának elindítását. Ám minden eddigi
erőfeszítés ellenére a mobil fizetés még viszonylag kevés
ember számára ismert és még kevesebb számára természetes,
mindennapos. Ahhoz, hogy igazán széles körben elterjedjen, és az
emberek zsebében, táskájában lapuló több milliárd okostelefon
egyben mobil pénztárca is legyen, a megoldásoknak több
feltételnek is meg kel felelniük. A Cellum Group szakemberei a
mobilalkalmazások sikeréhez az alábbi tényezőket tartják
fontosnak.
Legyen
egyszerű!
Elméletileg
mindenki tisztában van azzal, hogy az alkalmazásoknak (és
különösen a mobil appoknak) csinosaknak és könnyen
használhatóknak kell lenniük. Ehhez képest a világ tele van
nehézkes, sőt, a felhasználókat kimondottan összezavaró
alkalmazásokkal. Az első számú szabálynak éppen ezért annak
kell lennie, hogy a felhasználói felület legyen a lehető
legletisztultabb, szabványos ikonokkal, kezelőelemekkel és
funkciókkal.
A
cél nem lehet más, mint hogy a felhasználó már akkor teljes
magabiztossággal tudja kezelni az appot, amikor első alkalommal
megnyitja. Legyen ismerős neki az első pillanattól, hiszen a
súgót, vagy pláne a leírást senki nem akarja – és nem is
fogja – olvasgatni. Nem kell attól félni, hogy az app hasonló
lesz más alkalmazásokhoz – az ismerősség érzése fontosabb,
mint az eredetiség.
(És ha az eredeti kiadója megtámadja a követőt
szerzőijog-sértésért?! – A szerk.)
Az
egyszerűségnek persze nem csak magának az alkalmazásnak a
használatára kell kiterjednie, hanem már arra is, mennyire könnyen
lehet hozzájutni az alkalmazáshoz. Legyen elérhető minden
platformon, természetesen legyen ingyenes, és lehetőség szerint
ne kelljen állandóan frissíteni.
Gyorsaság
és funkcionalitás
Egy
mobilfizetési alkalmazás lehetőség szerint legyen a leggyorsabb
app a felhasználó telefonján. Senki nem fogja használni, ha
hosszú másodpercekig kell várni a betöltődésre, a tranzakciók
befejezésére, és ezzel feltartja a háta mögött a sort.
Természetesen az alkalmazás sebessége nem csak a mobiltelefontól
függ, hanem a teljes mögöttes rendszertől és infrastruktúrától
– gondoskodni kell arról is, hogy az zavartalanul működjön,
kapacitása együtt nőjön a felhasználók számának bővülésével.
Ez
pedig már átvezet egy másik szemponthoz: a lehetőségek széles
tárházának biztosításához. A felhasználók szívesebben veszik
elő fizetéshez a telefonjukat, ha azon nem csak egy funkció érhető
el, hanem például egyből a vásárlói hűségkártyájukra is
felkerülnek a pontok. A megoldás csak akkor fog széles körben
elterjedni, kitörni a technikai kuriózum státuszából, ha a
vásárlóknak és az elfogadóhelyeket működtető kereskedőknek
is kézzelfogható előnyöket kínál. Ezeket az előnyöket pedig
nyilvánvalóvá kell tenni mindkét fél számára.
Biztonság,
biztonság, biztonság
Egyetlen
mobilfizetési technológia sem lehet hosszabb távon életképes, ha
nem biztonságos.
(Nehéz elhinni, hogy a mobil biztonságos – a
védelmiszoftver-gyártók folyamatos riogatása miatt. – A szerk.)
De
ez még önmagában nem is elég: el is kell tudnia hitetni magáról
a meglévő és potenciális ügyfelekkel, hogy legalább olyan
biztonságos, mint a bankkártyák, a mögötte álló cég pedig
legalább annyira (sőt, jobban) figyel a pénzükre, mint maguk az
ügyfelek.
Pedig
egy mobilfizetési rendszer biztonságát garantálni egyáltalán
nem egyszerű. Már az adatátvitelre használt gsm-rendszernek is
megvannak a maga hiányosságai. Ha a rendszer fejlesztője nem
figyel az adatátvitel biztosítására (például az igazán erős
titkosításra), nem olyan nehéz „menet közben” elcsípni az
érzékeny adatokat. A mobilokra írt kártevő és kémprogramok is
képesek lehetnek kifigyelni a beütött pin-kódokat, jelszavakat.
Ez ellen kétlépcsős azonosítással lehet védekezni. Ezzel együtt
egy jó rendszer felkészül azokra az esetekre is, amikor a mobil
készülék ellopása, elvesztése miatt villámgyorsan zárolni kell
a számlát.