Szakértők szerint ahhoz, hogy a bankok teljesíteni tudják a
bevételi elvárásokat, a menedzsmentnek három fontos harcot kell megvívnia.
Vissza kell szerezniük az ügyfelek válság tépázta bizalmát. Meg kell védeniük
fizetési üzletágukat az olyan új típusú belépőkkel szemben, mint a közvetlen
fizetési megoldásokat nyújtó Google Wallet vagy PayPal. El kell kerülniük azt
is, hogy termékeik tömegcikké váljanak.
Három modell
A bankok már most is igyekeznek megfelelni a kor
követelményeinek. Optimalizálják a fiókhálózatot és a contact centereket,
fejlesztik a digitális csatornákat, ügyféligényekre alapozzák ajánlataikat, s
megkísérlik az értékesítési csatornák alapintegrációját. Azonban több szakértő,
például az Accenture egyik tanulmánya is rámutat: a jelenlegi fiók alapú
elosztási modell fenntarthatatlan: képtelen megfelelni az ügyfelek gyorsan
változó elvárásainak. Lehetne még egyszerűsíteni a banki szolgáltatásokhoz való
hozzáférésen is. A bankvezetőknek ennek megfelelően új üzleti modellt kell
meghatározniuk történetük, piacuk, pozíciójuk, ambícióik stb. függvényében.
Alapvetően három üzletimodell-típus vehető figyelembe, akár
vegyíthetően is. Az egyik fejlett, többcsatornás értékesítési tapasztalatra
épít. A másik a közösségi média előnyeit fölözi le. A harmadik a bankot olyan
ökoszisztéma középpontjába állítja, amely egyaránt árul pénzügyi és nem
pénzügyi szolgáltatásokat, s különösen a mobiltechnológiára épít.
A Magyarországon tevékenykedő pénzintézeteknek bizony meg
kellene fontolniuk a változtatásokat, hiszen a Bankszövetség szerint az egész
hazai bankszektor veszteséges volt az elmúlt évben. Az új modellekkel viszont
meg lehet kétszerezni a növekedés ütemét.
Több csatornán
Ebben a modellben a bank a legkülönfélébb módokon érintkezik
aktívan az ügyfelekkel, figyelembe véve az egyéni csatornapreferenciákat. A
modell lényeges megkülönböztető tényezője, hogy extenzíven kell használni
hatékony elemző technikákat az igények felmérésére. Az elemzéseknek mind az
offline, mind pedig az online csatornákra vonatkozniuk kell, figyelembe véve az
ügyfelek visszacsatolásait is. Ennek során fejlett adatbányászati és
crm-technikákat lehet használni. Csakis ezekre lehet alapozni a valós idejű,
akár mikroszegmensekre szabható kampányokat, mégpedig költséghatékony módon.
Az intelligens, többcsatornás bank ügyfelei bármikor és
bárhonnét interakcióba léphetnek a bankkal, ahol az igényeiknek és
viselkedésüknek megfelelő szolgáltatásokhoz juthatnak.
Közösségi szellemben
Mivel a legtöbb adatot a közösségi hálózatokon lehet
összegyűjteni az ügyfelekről, célszerű meglovagolni a „social” keltette
hullámokat is. Így ugyanis közvetlenebb kapcsolatot lehet kialakítani az
ügyfelekkel, azonnal lehet reagálni a bankkal és termékeivel kapcsolatos
véleményekre, s figyelemmel lehet kísérni a „megmondóemberek” tevékenységét.
Mindezzel nagymértékben lehet csökkenteni az ügyfélkockázatot.
A bank menedzsmentjének azt is figyelembe kell vennie, hogy
a közösségi oldalak révén hatékonyabb digitális marketinget lehet folytatni.
Ugyanis az azonnali reakciók alapján szinte azonnal igazítani tud a kampányok
tartalmán.
Ökoszisztémában
Arra készteti a banki döntéshozókat a technológiai fejlődés,
hogy digitális ökoszisztémát hozzanak létre. Ebben a mobiltechnológia
segítségével lehet kínálni pénzügyi és nem pénzügyi szolgáltatásokat egyaránt.
Ehhez partnerhálózatot kell kialakítani, amelyben nem banki szolgáltatók –
például mobiloperátorok – szerepelnek.
A törekvés legkézenfekvőbb eszköze az érintkezésmentes (near
field communication, nfc) technológián alapuló mobilfizetés (például
mobiltárca), amely nagy mértékben növeli a bank versenyképességét a fizetési
piacon. Persze, az sem hátrány, hogy ezzel a bank megtarthatja egy csomó régi
ügyfelét is.