Az egészségügyi rendszer fókusza fokozatosan a beteg személyes szférájába kerül. Így talán hatékonyabb a fenntartása. Ez azonban komoly problémákat jelenthet az ezen a területen tevékenykedő vállalatoknak. Üzleti modelljük ugyanis egyelőre képtelen alkalmazkodni a megváltozott helyzethez.

A krónikus megbetegedések arányának növekedésével az egészségügyi területen működő vállalatoknak egyre sürgetőbb feladatukká válik, hogy segítsék pácienseiket az egészségesebb életmód elsajátításában és betegségeik hatékonyabb kezelésében. Ezért e cégeknek alapvetően újra kell tervezniük üzleti modelljüket, hogy betegcentrikusabban közelíthessék meg a fogyasztókat.

 

-
 

 

Ellátás bárhol

Az Ernst & Young e témában kiadott friss jelentése számos technológiai trendet sorakoztat fel, amelyek hozzájárulnak a „bárhol rendelkezésre álló egészségügyi ellátás” kialakulásához. Ezek közül meghatározó szerep jut a következő generációs közösségi médiának. Az egészségügy-specifikus közösségi médiaportálok megjelenésével ugyanis a betegek megvitathatják állapotukat az orvosokkal, eltársaloghatnak a mellékhatásokról és a megfelelő kezelési lehetőségekről.

A korábban számos esetben károsnak vélt elektronikus és online játékok is átalakulóban vannak. Több közülük támogatja az egészséges életmódot és viselkedést, például a diétát, a súlykontrollt vagy a gyógyszeres kezelést. Innovatív, felfutó vállalkozások, olyan programokat fejlesztenek, amelyek a játékokat, a közösségi médiát és a technológiát kombinálják, így motiválva a munkavállalókat az egészségesebb életmód elsajátítására.

Egy másik megközelítés a játék alapú tanulás. Ez abban segíthet az orvosoknak és egészségügyi személyzetnek, hogy képességeik fejlesztésével csökkentsék az elkövetett hibák számát.

 

Gyógykütyük

Összemosódóban van a határ a mindennapi tárgyak és az orvosi eszközök között is. Az okostelefonok és más, vezeték nélküli kapcsolattal, érzékelőkkel rendelkező eszközök egyre önellátóbbá teszik a betegeket. Ezzel képessé válnak arra, hogy számon tartsák saját egészségügyi adataikat, és kapcsolatba léphessenek megfelelő szakemberekkel anélkül, hogy ellátogatnának az orvosi rendelőbe. Ugyanakkor az orvosi eszközök is egyre intelligensebbé válnak. Mindinkább a betegek életéhez idomulnak, s így segítik az ellenőrzési folyamatokat.

Viselkedés-gazdaságtan

Mindez csak úgy működhet sikeresen, ha az egészségügyben érintett piaci vállalatok jobban megértik páciensek magatartását. Így képesek lesznek a befolyásolásukra és az üzleti modelljeik irányába terelésükre. A megismerés záloga pedig a szakértők szerint a viselkedés-gazdaságtan területéről szerzett háttérismeret.

Ahhoz, hogy megváltoztathassák a páciensek viselkedését, a cégeknek betegcentrikus utakat kell találniuk az értékközvetítéshez. Ha ez sikerül, akkor erősödnek a betegekkel kialakított kapcsolatok, előtérbe kerül a megelőzés. Az sem utolsó szempont, hogy márkahűség alakul ki a betegekben azzal, hogy a cégek pontosabban értik a fogyasztók valódi motivációit, preferenciáit. Mindez pedig egyenes út ahhoz, hogy a vállalatoknak személyre szabhassák termékeiket, illetve egyéni igényekhez alakított szolgáltatásokat fejlesszenek ki.

 

Sérülékeny adatok

Ezért aztán nagyon gondosan átgondolt rendszerek kiépítésére van szükség, amelyek mind adatvédelmi, mind egészségügy-biztonsági szempontból megfelelnek az elvárásoknak. Nem mindegy ugyanis, hogy élnek vagy visszaélnek az ezekben a rendszerekben tárolt személyes és sokszor kényes adatokkal.

Különösen a webes szolgáltatásokat nyújtó cégeknek kell ügyelniük. Egyes felmérések szerint ezen a területen az adatok védelmének minősége messze elmarad még az átlagos webes tárolókétól is. Holott az egészségügyi adatok kezdettől fogva vonzzák az adatvadászokat. A csatlakoztatott eszközök sokasága és sokszínűsége ráadásul sokkal sérülékenyebbé teszi ezeket a szolgáltatásokat.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.