Sokan félünk a fogorvostól. Talán mert az SZTK- (bocs, OEP-) rendelők nem a romantikus élmények keltéséről híresek. Ezek a sokak nem is tudják, hogy ez az orvosszakma köthető leginkább az informatikához.

Magyarországon 18 éves korig részben ingyenes a fogászati ellátás: a fogpótlás és -szabályzás fizetős. Így hát egy gyermekfogászati kezelés nem a kis páciensek problémáival, hanem a TAJ-kártyájuk érvényességének kiderítésével kezdődik. Ezért az állami rendelőnek alapvető, hogy online eléréssel rendelkezzen. Az állami gyermekfogászokat ugyanis pontrendszer alapján díjazzák, és ha a rendszerben nem szerepel a kis beteg, akkor ingyen dolgoznak. Ez nem célszerű, mert már szinte minden budapesti kerületben cég formájában űzik az ipart. Az állami  fogorvosnak is el kell tartani a rendelőjét, a kötelező asszisztensét (enélkül nem is praktizálhat). Fent kell tartani az infrastruktúrát, gondoskodni a veszélyes hulladék elszállításáról stb. Kurrens technológiákat kell használnia, hiszen az OEP-betegekből lesznek a magánpraxis későbbi elégedett ügyfelei is.

Egy fogorvosi praxis legalább 1 millió forintot vesz igénybe – havonta, tehát a fogorvos gazdasági szakember is kell hogy legyen. Ráadásul a rettegett ÁNTSZ is folyamatosan ellenőrzi őket és kíméletlenül büntet.

-
 

Itt az informatika

Kell tehát egy megfelelő célszoftver, egy speciális adatbázis, amelyben a betegek kórtörténete követhető. Minden egyes fog, röntgenadatok, anamnézisek – megfelelő exportálási lehetőségekkel, hiszen ez egy bizalmi szakma, a beteg ki is ábrándulhat kontár fogorvosából.

Tételes Fogászat (TetFog) névre hallgat az OEP alapú fogászatok ingyenes programja. Fapados a felülete, hiszen a legtöbbet még ma is a számítógépeken spórolnak a fogász szakma tagjai, tehát bármilyen ósdi csotrogányon működnie kell. Szerencsére remek csapat gondozza, gyakorlatilag éjjel-nappal el lehet őket érni, ha baj van.

Ha viszont a magánpraxist erősítjük, mélyen a zsebünkbe kell nyúlni. Egy-egy ilyen program majdnem annyiba kerül, mint egy Photoshop, tán mert fut akár trendi Macintoshon is, mindenféle grafikus csillogással is fel van vértezve a betegek kognitív kábítása, és a fogorvos hiúságának kielégítése céljából.

Fogászatiügyfél-kezelés (crm)

A rendelő egy gyár. Több széken több fogorvos dolgozik a nap szinte minden órájában, ennek menedzselése külön iparág. Vannak felhő alapú, de saját szerveres, illetve havi bérletes megoldások is, az árak ezek szerint változnak. A lényeg az adatok biztonsága és lekérhetősége, illetve online elérhetősége – a fogorvosi rendelő sem létezhet internet nélkül manapság.

Az alapproblematika az ügyfelek kezelése, a beteg lusta, nem jön be időre, egy-egy beavatkozás pedig nem néhány perces, ha lelkiismeretes az orvos. Garanciát meg alapból kell vállalnia, és vannak olyan kezelések, melyek folyamatos páciensfigyelést és -követést igényelnek.

Ezekre vagy drága célszoftvert vásárol a fogorvos, vagy megoldja okosban. Az adminisztráció úgyis a fogorvosi asszisztens feladata, jelenleg ezt OKJ-s képzésen lehet elvégezni, a dentálhigiénikus ennek a továbbfejlesztett változata, de vele csak a fogkő leszedésekor találkozhatunk, hiszen már belenyúlhat a szájunkba is, csak invazív beavatkozásokat nem végezhet.

Sokan a Google ingyenes megoldásait használják ügyfélkezelésre, egyszerű és néhány mobil alkalmazásával teljes körű is. Az időpontokat az asszisztens koordinálja, de ezzel az online megoldással kiküszöbölhető, hogy a rendelőnk üresben működjön, az ugye kidobott pénz. A betegekkel való folyamatos kommunikáció itt is fontos, félévente legalább fel kell keresnie minket – elég nehéz megtartani a pacientúrát.

A piac

Évente legalább 120 fogorvos végez a hazai szakegyetemeken, 6000 fogorvos praktizál hazánkban: nagy a verseny, az új generáció követeli a trónt (széket). A fogorvosi szakmában is hétmérföldes léptékkel halad a technológia. Aki élharcos akar lenni, évente cserélheti rendszereit. A betegek meg ugye egyre tudatosabbak lesznek a mindenható internet miatt, és követelik a jogaikat, végül is az ő életminőségük megóvásáról szól ez a szakma.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.