A Google keresőóriás támogatását is elnyerte a Solar Impulse napenergiás repülőgép, így a 2015-re tervezett próbákat az interneten is nyomon követhetjük.

2015-ben egy hosszú szárnyakkal felszerelt, „Solar Impulse” névre keresztelt repülőgép fogja átrepülni bolygónk északi féltekéjét. Útját saját YouTube-csatornáján fogják élőben közvetíteni, a pilóta a Google Glass segítségével is rögzíti majd az eseményeket, a Google+ pedig megtelik a repülésről szóló, hivatalos és nem hivatalos beszámolókkal.

Miért is érdekes 2015-ben egy bolygó körüli utazás, miért fogja mindenki figyelemmel kísérni, mintha legalább a Marsra érkezett volna az első emberi űrhajó? Mert ez lesz az első olyan repülő, melyet nem hagyományos üzemanyag, hanem csak a Nap energiája fog majd hajtani.

-
 

A nemrég bejelentett megállapodás értelmében a Google érdeklődését elnyerte ez a projekt, és a „Hivatalos Internet Technológiai Partner” címnek eleget téve fogják majd a fenti lehetőségekkel tájékoztatni a szélesebb közönséget a 4–5 tervezett megállással végrehajtott világ körüli útról.

A Nap energiáját használó repülőgép tervezését Bertrand Piccard (Annak a bizonyos, merülős Jacques Piccardnak a fia! – a szerk.) svájci fizikus kezdte el 2003-ban, az évek során több óriási cég pénzügyi támogatását elnyerték. A gépet négy, villanymotorral hajtott légcsavar működteti. Az energiát pedig a rendkívül hosszú szárnyakon elhelyezett közel 200 négyzetméternyi napelemek (11 ezer cella) biztosítják. A gép sötétben is képes repülni, ekkor a napelemek által feltöltött akkumulátorok adják a szükséges hajtóerőt. A gép 2010-ben több mint egy napot, közel 35 órát repült, ebből 9 órát éjjel.

Ezt 2011-ben egy sikertelen út követte, megmutatkoztak a repülő korlátai is. A gép a Brüsszel és Párizs közötti távot tette meg, de nem csak napenergiával. Egy vihar miatt kitérőre kényszerültek, a felhős idő késleltette az akkumulátorok rendes feltöltését, így azt más forrásból kellett pótolni.

Idén nyáron San Franciscóból New Yorkig utazott a gép – több megállással, hiszen a 70 kilométer/órás haladási sebesség másképp ezt nem teszi lehetővé. Mindegyik szakasz 19–25 órát vett igénybe, a városokban 7–10 napot töltöttek, hogy népszerűsítsék a napelemes repülést.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.