Közlekedni még Budapesten is elég körülményes, nemcsak a bennszülötteknek, hanem a külföldieknek is. Mindenki szidja a BKV-t, illetve a BKK-t, pedig megannyi lehetősége lenne a megfelelő utazásszervezésre.

Nemcsak a Google Maps, de magyar fejlesztések is rendelkezésre állnak már a tömegközlekedés kulturált kivitelezésre. Szerencsére okostelefonja mindenkinek van már, és nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy jön a 4-es metró is, leegyszerűsítve a barangolásunkat Budapesten.

Ha valaki az autós közlekedésről a tömegre szokott, gyakorlatból tolja a Google-féle Maps-et, az Android Népe biztosan. Minden ilyen mobilon ott figyel és teszi a dolgát, hellyel és közzel működik is, igaz, egy asztali gépen teljesít a legjobban. (A terepen viszont mobilinternet és térerő kell hozzá, mert Magyarország nincs rajta a Google offline térképén. A Nokiáén viszont igen, akár Windowson, akár a közeljövő androidos olcsóságain. – A szerk.)

Áldatlanok a magyar állapotok itt is: az adatbázisok nem frissülnek. Ha leesik egy kisebb eső vagy hó, mint tavaly márciusban, akkor bedől az egész ország, nemhogy Budapest, sőt a budai zsúrfiúk sem tudnak lejönni a suv-jaikkal hatalmas dugókat generálva a hidaktól azért eléggé sújtott nagy magyar fővárosban. A Maps tehát olyan, mint az időjósok: mintegy 56 százalékos valószínűséggel tudjuk megmondani, hogy Kőbányáról időben átérünk-e a Vérmezőre a staff meetingre. Egy március 15. megünneplése is gyakorlatilag használhatatlanná degradálja a keresőóriás térképét, mert senki nem teszi fel, hogy hol és mikor hömpölyög majd a tömeg.

Kereshetünk egy célalkalmazást, amely valós időben tolja a közlekedési információkat. Nem lesz egyszerű. Sok közül kell választani ugyanis. Különbözőségüket a „próbák és hibák” módszerének második tagja tárja majd fel: mindenképpen szívunk.

-
 

Akit a mozdony füstje megcsapott

Célszerű, ha az a agglomerációból vonattal vitetjük be be magunkat a fővárosba. Dunakeszi csak 20 perc, Kőbánya meg 5 ezekkel a francia RER típusú vonatokkal, és még a BKK-bérlet is érvényes rájuk. Ha biztosra akarunk menni, használjuk az iMenetrendet. Minden állomás egy aktuális térképen is látható, mikor jön, vagy ha lekéstük, ment el a vonat. A vasúttal egy probléma van, ha esik a hó vagy az eső, vagy valaki beugrott a sínek közé. Ilyenkor késik, de fél óra alatt a belvárosban tudunk lenni a legrosszabb esetben is, ha okosan tervezzük meg az utazást.

Szerepelhet a képletben a közösködési média, benne a magyarok által utált Twitter és a mindenható Facebook. Fel lehet vidítani az unalmas utazás perceit ismerőseink irl-jelenlétével. Nem mellesleg a késésekről kaphatunk így információkat, hiszen online jelentenek a barátaink egy-egy járatról, akár a kieséséről.

BKK, a jelen

Ha nem lakunk közel a vasúthoz, de buszhoz, metróhoz más, kötöttpályás járműhöz igen, akkor a SmartCity Budapest a legjobb megoldás a számunkra. Nemcsak menetrend, hanem útvonaltervező alkalmazás is, persze okostelefonra. A 2.0-ás változat már offline is működik, tehát idomíthatjuk a közlekedési szokásainkhoz. Ha viszont mindig online tevékenykedünk, segíthet az, hogy mint a Foursquare, tudja a program, hol vagyunk éppen, és megkeresi a közeli tömegközlekedési járatokat.

Láthatjuk mikor jön a következő villamos, vagy busz, igaz a BKK sajnos nem ad online adatbázist, tehát egy-egy közekedési galiba esetén néha fantomra vetülhetünk. De előre itt is tervezhetünk utakat és optimális útvonalat, a mobil beazonosítja a pozíciónkat kicsit könnyebben, mint a Google-féle megoldás. Végül is ezt magyarok fejlesztették, akik szembekerültek a fővárosi közlekedés anomáliáival nap, mint nap.

A jövő már itt kopogtat

Ugye, nem felejtettük el, e hónapban indul a 4-es metró, amelyre már mindenki annyira várt. Elméletileg sokfelé gyorsabban és egyszerűbben tudunk eljutni majd vele. Az érdekelt lakosok véleményei alapján a BKK pedig átszervez. Az átmeneti időszakon talán átsegítenek az okos appok.

Kíváncsian várjuk az ugyanekkor aktivizálódó BuBi-t, a közbringa-mozgalmat. Már csak egy biciklis, közösségi médiás programra lenne szükségünk!

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.