Aki rendszeresen utazik repülőn, annak biztosan jó hír, hogy több légitársaság engedélyezi már, hogy a repülés bármely időszakában használhassuk mobileszközeinket.

Amióta az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA, lásd az „EASA” című keretet!) új iránymutatást tett közzé a hordozható elektromos készülékek fedélzeten történő használatáról, azóta már a Wizz Air, az Air France és a Lufthansa is engedélyezi a hordozható elektromos készülékek használatát. Tehát mobiltelefonok, elektromos könyvolvasók és táblagépek a repülés bármely szakaszában használhatók – repülési üzemmódban. Tehát az okoseszköz minden kifelé irányuló rádiókommunikációjának letiltása mellett. Nincs gsm, gprs, hsdpa, wifi, Bluetooth. (Kivéve azokon a járatokon, ahol a repülés közbeni internetezést a társaság, általában elég borsos áron, lehetővé teszi. – A szerk.)

Az új iránymutatásnak megfelelően azonban az utasoknak meg kell győződniük róla, hogy a készülékük kizárólag repülési üzemmódban van attól a pillanattól kezdve, hogy a repülő ajtaját bezárják egészen addig, amíg el nem hagyják a fedélzetet.

-
 

Egy órával több szórakozás

Miután az európai és amerikai hatóságok is hozzájárultak a lazább szabályozáshoz, egyre több légitársaság meri engedélyezni a teljes repülési időszak alatt az elektronikai eszközök használatát, de ismételjük: kizárólag repülési üzemmódban.

Az Air France járatokon az utasok már tavaly nyár óta használhatják a különböző fedélzeti szórakoztató programokat. A szolgáltatásnak köszönhetően például a légitársaság ügyfelei átlagosan egy órával többet szórakozhatnak, függetlenül attól, hogy mikor szállt fel-, illetve le a gép.

Az EASA emellett vizsgálja még azt is, hogy milyen hatásai vannak, ha az utasok mobilkészülékkel telefonálnának. Ha az eredmények kedvezőek lesznek, állítólag engedélyezni fogják használatukat. Korábban a légitársaságok főként biztonsági okokból tiltották az egyes elektronikai eszközök használatának. Azért a le- és felszállás idejére, mert az eszközök rádiójelei közeli hullámhosszokon lehetnek a repülőgépek kommunikációs, navigációs vagy repülésirányító rendszereiével, ezért befolyásolhatják, esetleg zavarhatják ezek biztonságos üzemelését.

Az EASA-ról

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség az Európai Unió egyik, a repülésbiztonság területén specifikus szabályozási és irányítási feladatokkal megbízott ügynöksége. A szervezet kulcsszerepet játszik az Európai Uniónak az Európán belüli polgári repülésbiztonság egyformán magas szintjének létrehozására és fenntartására irányuló stratégiájában. Az egész polgári légi forgalom terén minősíti a termékeket, ideértve az általános és üzleti célú légi forgalmat is.

Fontos megjegyezni, hogy hatásköre nem terjed ki a légi forgalom biztonságára, azaz a polgári légi forgalom megelőző védelmére olyan törvénytelen akciók ellen, mint például a repülőgép-eltérítés.

Szigor helyett

Az EASA és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) tavaly októberben adott ki állásfoglalást arról, hogy támogatják az eszközök használatát az eddig tiltott időpontokban is. (A mozikban pedig most megy egy film, a „Non-stop”, amelynek fontos részlete, hogy az egyik utas a gépen történteket folyamatosan közvetíti az a Youtube-on a telefonjával. Ami repülési üzemmódban enyhén szólva kérdéses. – A szerk.)

Az FAA korábbi közlése szerint tavaly január 7-én kezdte meg működését egy munkacsoport, amely azt vizsgálta, hogy milyen hatással vannak a hordozható elektronikai eszközök a 3 ezer méter alatti repülés során, azaz a fel- és leszállás idején. A vizsgálat megállapította, hogy bár ezek az eszközök valóban bocsáthatnak ki olyan rádiójeleket, amelyek interferenciát okozhatnak a gépek egyes fedélzeti egységeivel, de a repülők többsége ezt képes tolerálni.

Az FAA és az EASA is több pontból álló ajánlást adott ki, amelyben többek között előírják, hogy például a nagyobb laptopokat a fel- és leszállás idején rögzíteni kell.

Évekkel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, hogy a szigorú szabályokon enyhítenek, de a légitársaságok közötti versenyből úgy tűnik, az utasok kerülnek ki nyertesen.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.