A Mercedes jövőképe szerint az autó nem elszigeteli a vezetőjét a külvilágtól, hanem éppen ellenkezőleg, megkönnyíti és szerteágazóbbá teszi a kommunikációt.

-
 

A jövő autózása a szabadságról fog szólni: az információ, a hozzáférés és az idő szabadságáról – mondta az ITBUSINESS & TECHNOLOGY 2014 – Empathy konferencián tartott előadásában Hesz Tamás, a Mercedes-Benz Hungária kereskedelmi és marketingigazgatója.

Akadály helyett központ

Az információ és a hozzáférés szabadsága azt jelenti, hogy a jármű és vezetője egyaránt könnyedén képes adatokat, információkat cserélni környezetével és a közlekedés többi résztvevőjével. „A Mercedes arra törekszik, hogy az autó ne akadálya, hanem fontos része legyen az információáramlásnak”, fogalmazott Hesz Tamás.

Jó példa erre a tavaly bemutatott Car-to-x kommunikációs technológia. Ennek lényege, hogy a járművek minden, a biztonság szempontjából fontos információt meg tudnak osztani egymással, illetve ilyen információkat a közlekedési infrastruktúra más elemeiből megkapják. Ennek számtalan helyen lehetne hasznát venni. Az autópályán az útépítők terelőkorlátjára szerelt jeladó már jó előre figyelmeztethetné a sávlezárásra a közlekedőket; vagy a dugó végén álldogáló autó küldhetne jeleket a mögötte jövőknek, hogy azok ne teljes sebességgel érkezzenek meg az álló sorhoz.

Hasonlóképpen, a megkülönböztető jelzést használó járművek is sokkal távolabbról jelezhetnék érkezésüket, időt adva a többieknek a lehúzódásra. Mindezzel valósággal kitágítjuk a sofőr látóterét: tudomása lehet arról, mi a helyzet a kanyaron túl vagy a keresztutcában, magyarázta Hesz Tamás.

-
Hesz Tamás, Mercedes-Benz Hungária
Intelligencia az autón túl

Az autón belüli és azon kívüli világ elkülönülését más módszerekkel is igyekszik megszüntetni a Mercedes. A Digital DriveStyle alkalmazás révén integrálták az iPhone-t az autókba. Így mindazon szolgáltatások és alkalmazások, amelyeket az autón kívül használ a vezető, az autóban is elérhetőek és könnyen kezelhetők lesznek: hallgathatja kedvenc online rádióját, kapcsolatban maradhat a közösségi oldalakkal.

De nem az Apple készülékei az egyetlenek, amelyeket a Mercedes integrál autós rendszereihez. A Google Glass-szel karöltve megvalósították az ajtótól-ajtóig tartó navigációt. Az autó navigációs rendszere elirányítja a sofőrt a kiválasztott étteremhez legközelebbi parkolóba, majd a pontos úticélt átadja az okosszemüvegnek, amely az utolsó métereken is útba igazítja használóját. Az autógyártók közül az elsőként integrálták a Pebble okosórát is.

A fantázia azonban nem áll meg a személyes eszközöknél. A Mercedes kutatóinak fejében ma még futurisztikusnak tűnő jelenetek is leperegtek. Ha például egy hosszabb síszabadságról indulunk haza, és az autó navigációjába beütjük az otthoni címet, az kiszámítja a várható érkezési időt. Ezt közli az otthonunkban működő Nest intelligens termosztáttal, amely arra az időre már a kellő hőmérsékletre fűti fel a lakást. (Mindez persze nem működik, ha nem használjuk a navigációt, mert ismerjük az utat hazafelé vagy megállunk útközben ebédelni…)

Magától megy

Mindezeken túl a Mercedes az idő szabadságát is fel akarja kínálni ügyfeleinek. Intelligent Drive rendszere több mint húsz különféle vezetéstámogató és asszisztens technológiát fog össze a nagyobb kényelem és biztonság érdekében. Ezek együttesen már olyan szintre jutottak, hogy hamarosan lehetővé teszik a teljesen autonóm vezetést, vagyis az önmagától közlekedő autót.

A technika lehetőségeit látványosan demonstrálták tavaly a Mercedes mérnökei. Személyautóval az első hosszabb (több mint 100 kilométeres) túrát Karl Benz felesége tette meg 1888-ban, két évvel az autó elkészülte után – a férje tudta nélkül. Ugyanezt az utat járták be a mérnökök egy S osztályú Mercedesszel – csak éppen teljesen önműködő, autonóm módon. „A teljesítmény értékét növeli, hogy a túra során városi és országúti forgalomban is kellett közlekedni, és a technológia csak kismértékben különbözött attól, ami már megtalálható a mai csúcs-Mercedesekben”, tette még hozzá Hesz Tamás.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.