A városi közlekedési szokások átalakulásával az elektromos járművek egyre inkább az első számú választást jelentik azoknak, akik napi 20 kilométernél kevesebbet vezetnek. Az elektromos járművek a hagyományos autók helyett gazdaságos és környezetbarát alternatívát jelentenek.

Világszerte a versenyképesség első számú meghatározójává lép elő az üzleti életben az energia hatékony felhasználása. A természeti erőforrások mind termelékenyebb felhasználása jótékonyan hat környezetünkre. Egységnyi elfogyasztott energia három egységnyi megtermelt energiát kíván az erőművek oldalán. A vonatok és metrók mellett az elektromos autók jelentősége is egyre nagyobb a modern közlekedésben. A környezetbarát villamos energiával működő közlekedési eszközök a jövő elektromos hálózatának fontos részét képezik, és ezzel a fenntartható fejlődés céljait szolgálják.

-
 

Piackutatók mondják

A Navigant Research piackutató cég felmérése szerint a hálózatról tölthető elektromos járművek piacának erős növekedésével párhuzamosan az elektromos járművek töltőeszközeinek piaca is rohamosan nőtt 2012-ben és 2013-ban. A növekedést tovább erősítik a töltőberendezések elterjedését segítő kormányzati programok, illetve az egyre szélesebb termékportfóliót kínáló cégek. A piacelemző szerint, míg 2012-ben kevesebb, mint 37 ezer elektromos autó talált gazdára Európában, addig ez a szám 2020-ra 669 ezer fölé emelkedhet. Ha ehhez hozzáadjuk a hibrid gépjárművek eladásait is, akkor az évtized végén már 849 ezer, hálózatról tölthető elektromos autó kerülhet értékesítésre évente.

Egy másik elemző, a Pike Research előrejelzése szerint 2020-ra már 1,8 millió elektromos autó fog közlekedni Európa útjain.

A Navigant Research az elektromos járműellátó berendezések eladását a 2013-ban becsült 442 ezer darabról közel a tízszeresére, 4,3 millióra jósolja 2022-re. Ezzel párhuzamosan a választék is mind szélesebbé válik. A paletta a különböző feszültségeket támogató eszközöktől kezdve az otthoni használatra szánt, olcsóbb töltőkön és a fizetés többféle módját támogató, nyilvános töltőállomásokon át az első, kereskedelmi forgalomban kapható, vezeték nélküli töltőig terjed.

Sokkal olcsóbb, de…

Például a Nissan Leaf elektromos autót 8 óra alatt lehet feltölteni 3,3 kW névleges teljesítménnyel. Ezzel az autó 120 km-t megy 1056 Ft-ért (40 Ft/kWh-val számolva). Egy ugyanekkora benzines a 120 km alatt 7,2 l benzint fogyaszt, ami 410 Ft/l áron 2952 Ft. Eddig jó.

Az elektromos autókat legjobb esetben 200 kilométerenként egy óra (rosszabb esetben 8 óra) hosszat kell tölteni, a benzinest 600 km-ként 5 percig. A Nissan Leaf ára 8,5 millió, a hasonló kisautóé 4 millió Ft. A 4,5 millió Ft árkülönbözet 11 ezer liter benzin ára, amennyivel a 6 l/100 km fogyasztású autó 183 ezer km-t megy – 10 év alatt. Tehát az elektromos autó ártöbblete a mai árviszonyok mellett a szokásos üzemi élettartam – 3–5 év – alatt nem térül meg.

 

Intelligens energiamenedzsment

Az energiahatékony újratöltési megoldások elterjedésében például a Schneider Electric is markáns szerepet vállalt gyorstöltő állomásaival. A vállalat és az Engenie, az elektromos járművek töltőállomásainak piacvezető üzemeltetője például 2012-ben kezdték meg az Egyesült Királyság legelső gyorstöltő-hálózatának mérföldkő jelentőségű bevezetését az elektromos járművek országos mobilitásának elősegítésére. Az Egyesült Királyságban ez volt az első olyan projekt, amelynek keretein belül országszerte gyorstöltő egységeket telepítettek a Roadchef által üzemeltetett, autópálya menti benzinkutakon és pihenőhelyeken, ahol a sofőrök akár harminc perc alatt újratölthetik kimerült járműveiket.

Az egyre növekvő üzemanyagárak mellett óriási előnyökkel járhat az elektromos járművekre való áttérés. A gyorstöltő állomások lehetővé teszik az elektromos járművek tulajdonosai számára, hogy hosszú utakat tegyenek meg autójukkal gyakori, hosszú megállók nélkül, így hozzájárulnak széndioxid-lábnyomuk nagymértékű csökkentéséhez, ami jelentős megtakarításokat is jelenthet.

Mivel a Schneider Electric állomások az újratöltött járművel és a hálózattal egyaránt képesek kommunikálni, a felhasználók folyamatosan információt kaphatnak az állomások elérhetőségéről és az újratöltési folyamatról, számítógépen vagy mobiltelefonon keresztül. A rendszer arra is képes, hogy üzenetet küldjön a felhasználónak, amikor a jármű feltöltődött. Mindezek azt példázzák, hogy az élhetőbb környezetért megmozdulnak a cégek.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.