Mondhatnánk azt is, hogy az előző
cikünket folytatjuk, amelyben az elektromos autók elterjedésének lassúságával
foglalkozunk. Ott arra a következtetésre jutottunk, hogy amíg nem áll
rendelkezésre a megfelelő akkumulátortechnológia, addig nem valószínű, hogy a
városi közlekedésen túl is népszerűek lesznek az elektromos autók. Hacsak a
hosszú órákon tartó „sima” feltöltést fel nem váltja a gyorstöltés. Az ilyen
töltőállomások elterjedtsége azonban még a hagyományos megoldásokénál is
nagyságrendekkel alacsonyabb.
Magyarországon 2010-ben adták át az
első elektromos töltőállomást, mostanra a fővárosban már van is pár tucat ilyen
megoldás. A Nemzetgazdasági Minisztérium azt szeretné elérni, hogy 2020-ig 68
ezer töltőállomás létesüljön az országban. Nem tudjuk, ebből mennyi lesz
gyorstöltésre is képes, egyelőre csak pár darab ilyen „villámkút” van az
országban. Többek közt például az október végén átadott eTaxi Droszt, amelyet
a
Jedlik Ányos Klaszter szakmai támogatásával a Graphisoft Park SE és a Budapest
Taxi közösen hozott össze.
E-mobilitás
kicsiben
Azért kicsiben, mert a droszt ugyan
jól hangzik, azonban használata csak a Park dolgozóinak és látogatóinak a
privilégiuma. Számukra adott a lehetőség, hogy környezetbarát eTaxival
közlekedjenek a városban és így hozzájáruljanak az élhetőbb főváros
kialakításához. Viszont az már jobban hangzik, hogy az eTaxiállomásra
telepített villámtöltő nemcsak a Budapest Taxi gépjárműveit tudja kiszolgálni,
hanem akár a Park dolgozóinak elektromos autóit is.
A valódi előny a töltés
gyorsaságában rejlik. A most átadott gyorstöltővel ugyanis fél óra alatt 80
százalékosra tölthető a villanyautók akkumulátora, legyen az taxi, vagy bárki
autója. Természetesen ebben típusonként lehet eltérés, hiszen ez a szám
elsősorban a Budapest Taxi e-taxi flottáját alkotó Nissan Leaf-ekre igaz.
A gyorstöltés másik oldala
|
Háztartási konnektorról 6-8 óra alatt lehet feltölteni egy
autót, ez mintegy 3 kW terhelést jelent a „villanyórának” és mintegy 20 kWh-t
a
pénztárcának. A másik véglet a 120 kW teljesítményű, 30 perces szupergyors töltés.
Egy teljes „benzinkút”, azaz 10 töltőhely minimum 1 megawatt (!) teljesítményt
igényel – és akkor már úgy számoltunk, hogy egy-két hely mindig üres. Mindez
pedig nem lehet hagyományos benzinkútnak még csak a közelében sem, a hatalmas
elektromos teljesítmény-átvitel fokozott szikrázási gyakorisága miatt. (A
szerk.)
|
|
Gyorstöltés
országszerte
Mint fentebb
már utaltunk rá, egyelőre csak néhány gyorstöltő-állomás van az országban. Az
óbudai volt sorban az ötödik. Emellett van egy Budapesten, az Istenhegyi úti
Mol kúton, Budaörsön a villanyautózásban élen járó Nissant forgalmazó
Gablininél, illetve a villanyautózásba invesztáló Evopro székházánál szintén
Budán, és van egy Siófokon is, a Városház téren. Akárhogy is nézzük, ez akkor
is nagyon kevés
Az Európai
Parlament és az Európai Unió Tanácsa nemrég véglegesítette azt a megállapodást,
amelynek eredményeként megszületik az alternatív közlekedési infrastruktúrák
kiépítéséről szóló új uniós irányelv. Az új irányelv kötelezi az uniós
országokat arra, hogy a Graphisoft Parkban átadott töltőoszlopokhoz hasonlókat
minél nagyobb számban állítsanak fel területükön az elektromos autóval
közlekedőknek. Azt ugyan nem tudni, hogy a cikk elején is említett 68 ezer
kútból mennyi lesz képes villámgyors töltésre, de legalább épülget az
elektromos autózás elterjedéséhez elengedhetetlen infrastruktúra.
Nincs
több kifogás
Az új irányelv azt az „önzáró”
állapotot szünteti meg, amelyben azért nem létesülnek töltőoszlopok, mert nincs
elegendő elektromos autó azok gazdaságos működtetéséhez, és azért nem
vásárolnak elektromos autókat az emberek, mert nem tudják járműveiket
feltölteni. Mindez éppúgy igaz a személyes használatú villanyautókra, mint
például az elektromos hajtású taxikra.
Utóbbiak
esetében talán még fontosabb, hogy rendelkezésre álljon a megfelelő
infrastruktúra. A taxik a magánautókénál magasabb futásteljesítményének
„elektromosítása” sokat számíthat a levegő, méghozzá a legszennyezettebb
belvárosi levegő minőségének javításában.