Egyre inkább alapszolgáltatásnak minősül, hogy utazás közben is csatlakozhassunk az internetre, s mind több vasút- és busztársaság igyekszik ingyenesen biztosítani a világhálóhoz való hozzáférést.
Tavaly szeptembertől biztosít díjmentes internetelérést egyes InterCity-vonatokon a MÁV-Start, a nemzeti vasúttársaság. Az érintett szerelvények száma folyamatosan bővül, pár hónapon belül 16 különböző járműsorozat összesen 732 vasúti kocsiját vonják be a fejlesztésbe. Azaz várhatóan a nyár végére az összes InterCity-vonaton, valamint a budapesti elővárosi forgalomban közlekedő személykocsikban, illetve villamos és dízel motorvonatokon kiépítik az internetezést lehetővé tevő wifi-hálózatot.

Az internetképes mobileszközökkel rendelkező utasok így tartalmasan, aktívan tölthetik el az időt, hozzáférhetnek munkahelyi és magánlevelezésükhöz, dolgozhatnak, tanulhatnak, szórakozhatnak. Azonban felejtsük el a nagyméretű fájlok letöltését és az online videók nézegetését.

 

-
 

 

Első a biztonság

A járműpark mobilinternet-kapcsolatának kiépítésére a MÁV-Start még tavaly közbeszerzési eljárást írt ki. Ennek nyertese a Magyar Telekom lett, amelynek leányvállalata, a T-Systems Magyarország felel a műszaki megvalósításért. A kocsikban szükséges átalakításokat a MÁV-csoporthoz tartozó MÁV-Gépészet végzi.

A gsm-hálózathoz való csatlakozást biztosító antennát a járművek tetején helyezik el, ezt a műveletet a MÁV-Start szakemberei végzik. Itt különös figyelmet kell fordítani a szigetelésre és az átütési szilárdságra: a szigorú követelményeknek kizárólag speciális antennák felelnek meg. Gondoljunk csak bele, hogy a vasúti kocsik felett 25 kilovoltos feszültségű felsővezeték lebeg – ennek a vezetéknek az esetleges leszakadása esetén sem kerülhetnek veszélybe az utasok. Ezért aztán – biztos, ami biztos – az antennához túlfeszültség-levezető berendezést kapcsolnak, amely garantálja, hogy az antennakábelre 70 voltnál magasabb feszültség semmiképpen se kerülhessen.

Az antennakábel a T-Systems által szállított wifi elérési ponthoz kapcsolódik. Ennek során a járműveken szokásosan használt, akkumulátorok által biztosított 24 voltos egyenfeszültséget egy úgynevezett DC-DC konverterrel 12 voltosra alakítják át. Ez a konverter gondoskodik arról is, hogy a feszültségingadozás minimális legyen.

 

Teljes lefedettség

Az elérési pont helyét a járművekben a rendelkezésre álló tér, az áramellátáshoz szükséges kábelezés és a tetőantenna elhelyezkedésének figyelembevételével határozzák meg. Az eszköz saját antennája általában biztosítani tudja, hogy a wifi jelerőssége megfelelő legyen a járművek ülőhelyes utasterének nagy részén. Az olyan kocsikban, amelyekben a jelerősséget jelentősen csökkentő, megerősített tűzgátló falak találhatók, az antennát egy toldókábel közbeiktatásával távolabb, az utastérben helyezik el. A hosszabb motorvonatokon az egész rendszert megkettőzik: két tetőantennát és két wifi elérési pontot alkalmaznak annak érdekében, hogy biztosítsák az utastér teljes lefedettségét.

Az elérési pontokban található sim-kártya a T-Mobile hálózatát használja, mindig a legnagyobb sávszélességet biztosító technológiát (ez a 3g, ahol pedig nincs, ott az EDGE-t, gprs-t) részesítve előnyben. A sávszélesség korlátozott, járművenként 7,2 Megabit/s, amelyen a szolgáltatásra csatlakozó utasok osztoznak. A fájlmegosztók használatát, a videostream rutinokat és egyes fájltípusok letöltését letiltják, hogy minél többen tudjanak internetezni. Ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen a szolgáltatás célja elsősorban a mindig kapcsolatban maradás biztosítása (levelezés, közösségi oldalak látogatása), valamint a böngészés.

Az ingyenes netszolgáltatás bármely wifi- és netképes mobileszközzel igénybe vehető. Nem kell mást tenni, mint kiválasztani a megfelelő hálózatot (a kocsikban feltüntetik az ott érvényes ssid-t), majd elfogadni a felhasználási feltételeket, és már szörfölhetünk is a világhálón.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.