Kemény verseny folyik a bankoknál azért, hogy a szűkre szabott it-büdzsékből melyik üzleti területeken költsék el a befektetésre szánt pénzt. A technológiai fejlődés kikényszeríti a folyamatos fejlesztést, például a mobilalkalmazások bevetését, de Magyarországon üzleti szempontból nem hoz hasznot a mobilbankolás.

Hamar felismerték a bankok a mobilbankolásban rejlő lehetőségeket – az Egyesült Államokban. Miután újabb és újabb bevételi forrásokat keresnek, ezért a mobilbanki szolgáltatások fejlesztésével igyekeznek elcsábítani az ügyfeleket más bankoktól.

Egy felmérés szerint az USA-ban a mobileszközökön banki ügyeiket végzők fiatalabbak és gazdagabbak egy átlagos ügyfélnél. Körülbelül 45 százalékuk legalább 50 ezer dollár befektethető eszközzel rendelkezik a bankjánál, valamint 43 százalékuk éves átlagkeresete több mint 75 ezer dollárt. Emiatt is fontos a bankoknak, hogy elérjék ezt a célcsoportot például olyan mobilbanki szolgáltatással, amely a számlák befizetését lehetővé teszi csupán annak lefényképezésével és a kép elküldésével.

Fontos szempont az is, hogy több pénzintézet csökkenti fiókhálózatának méretét, s a mobilbankolás adta új csatornán keresztül próbálja kiszolgálni az ügyfeleit. Mobileszközökön keresztül ugyanis az ügyfelek majdnem fele elérhető az Egyesült Államokban. Ezért állítják az amerikai bankok azt, hogy  a leggyorsabban bővülő csatorna a mobilbank.

 

-
 

 

Nem hoz hasznot a mobilbankolás

Százezren töltötték le az egyik magyarországi nagy bank mobilapplikációját. Mégis, az it-vezetők szerint a magyar lakosság 40 százaléka semmilyen elektronikus banki folyamatra nem kapható. Pedig  a magyar piacon tevékenykedő bankok költségvetési helyzete valóban nem túl fényes.

Kemény verseny folyik a bankoknál azért, hogy a szűkre szabott it-büdzsékből végül melyik üzleti területeken költsék el a befektetésre szánt pénzt. A technológiai fejlődés ugyan kikényszeríti a folyamatos alkalmazkodást, de ez egyelőre csak a rendszerek frissítésében és nem az innovatív fejlesztésekben mutatkozik meg.

Ez idáig a pénzintézetek a banki alaprendszertől indultak, majd erre építették fel az összes további front-endet, alkalmazást, új technológiát. A szakemberek szerint azonban ezt éppen fordítva kellene tenniük. Ha ugyanis a banki alaprendszerek nem tudják kiszolgálni a modern frontend-fejlesztési igényeket, akkor soha nem lesz ügyfélközpontú a banki üzemeltetés. A mobilkommunikációs csatorna inkább kiegészítőként funkcionál, amelyet a több százezres, elektronikus hálózaton aktív ügyfélkör kis része használ csak. A banki mobilalkalmazásokat is csupán az ügyfélélmény javítására használják, leginkább marketingelemként hasznosak. Nem csoda, hogy az ügyfelekre „erőltetett” elektronikus megoldások miatt itthon szinte kényszerré vált a mobilbankolás. Hasznot nem hoz, de a fejlesztési költségek jól megterhelik a büdzsét.

Az it-vezetők az elkövetkező 2-3 évben nem várnak jelentős változást a magyarországi mobilbankolásban. Helyette a komplex termékek értékesítésére a személyes tanácsadást preferálják.

 

Biztosítási appok

Nem is a bankok és a biztosítók hajtják a fejlesztéseket, hanem az it-szállítók. Valószínűleg jó ideig nem lesz még olyan életbiztosítás, amelyet mobilról is meg lehet kötni, állítják az elemzők. A mobilalkalmazásokat a biztosítók is többnyire bevételnövelés vagy költségcsökkentés érdekében fejlesztik. A mobil számukra nem új értékesítési csatorna, inkább helyettesítő eszköz a meglévő tranzakciókhoz.

A szakemberek a b2b alkalmazások terjedésére, majd az egyes funkciók (utasbiztosítás élesedése a határátlépéskor, az egészségi állapot monitorozása egészségbiztosításokhoz stb.) mobileszközökön történő elterjedésére számítanak.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.