Az online és mobil vásárlás terjedésével egyre nagyobb figyelmet kell szentelniük a kereskedőknek a kártyacsalások visszaszorítására.

Bármelyik régiót és piaci szegmenst nézzük is, az internetes vásárlások egyenletes emelkedést mutatnak. Becslések szerint az európai b2c e-kereskedelmi piac 2016-ra 625 milliárd euróra nő. A vásárlások egyre nagyobb részét teszik ki a mobil platformokról indított tranzakciók: az európaiak közel felének van már okostelefonja, így bármikor, bárhonnan vásárolhatnak. És vásárolnak is: a legfejlettebb nyugat-európai piacokon az okostelefon-tulajdonosok 50 százaléka már vett valamit mobilon keresztül.

A felszínen úgy tűnhet, minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg lehetünk elégedve. A vásárlóknak nem kell az üzletek nyitva tartásához alkalmazkodniuk és a tömegben tolonganiuk. A kisebb és nagyobb kereskedések pedig minden korábbinál nagyobb vásárlóközönséget szólíthatnak meg, kerülhetnek velük személyesebb kapcsolatba, így növelve bevételeiket.

 

-
 

 

Veszélyes kártyák

De az éremnek most is van másik oldala. Az Europol adatai szerint már 2011-ben a bankkártyás fizetésekkel kapcsolatos csalások 60 százalékát olyan tranzakciók során követték el, amikor a kártya fizikailag nem volt jelen (card-not-present), és ezzel 900 millió euró kárt okoztak. Miközben a kártyacsalások száma jó néhány éve már csökken, az online fizetésekkel kapcsolatos visszaélések száma és aránya folyamatosan nő.

Az Ogone nevű, információbiztonsági technológiákkal foglalkozó cég nemrégiben felmérést végzett brit, német, francia, belga és holland e-kereskedelmi cégek körében. (Azért éppen ezeket az országokat választották ki, mert a brit, a német és a francia e-kereskedelem adja az európai, b2c online vásárlások mintegy kétharmadát, az online vásárlók aránya pedig Hollandiában a legmagasabb.) Arra volt kíváncsi, hogy mit tartanak a legnagyobb biztonsági kockázatnak az online fizetések terén és hogyan védekeznek ellenük.

Mint kiderült, gyakorlatilag minden kereskedő alkalmazott valamilyen módszert online fizetési tranzakcióinak védelmére. Azok a vállalkozások, amelyek az átlagnál nagyobb arányban fogadnak mobilról indított fizetéseket, különösen tisztában voltak azzal, mennyire nehéz megtalálni az optimális egyensúlyt a fizetési folyamat egyszerűsége és biztonsága között.

A magyar helyzet

Magyarországon is nőni kezdett a mobil platformokról vásárolók aránya, állapította meg az eNet tavaly decemberben közzétett kutatása. Ezzel együtt még csak 2 százalék azok aránya, akik kizárólag mobilról vásárolnak; 7 százalék mobilról és számítógépről is, csupán számítógépről pedig 70 százalék. (A maradék egyötöd internetező nem vásárol online.) A mobilról vásárolt árucikkek és szolgáltatások köre is meglehetősen szűk: leggyakrabban parkolójegyet, autópálya-matricát és szerencsejáték-szelvényt vesznek ily módon a magyarok.

 

Eltérő felfogás

Ezzel együtt a vizsgált országokban nem egyformán ítélték meg a vállalkozások az online csalások veszélyességét. A legnagyobb e-kereskedelmi piaccal rendelkező Nagy-Britanniában volt leginkább jellemző, hogy a vállalkozások igen fontosnak tartják a csalások elleni védekezést, míg a német cégek a várható veszteséggel arányos védekezésben hisznek. A csalások aránya Hollandiában a legkisebb; nem csoda, hogy itt fordítják a legkevesebb erőfeszítést a védekezésre.

Azzal viszont mindenütt tisztában vannak, hogy mit várnak el egy csalásfelderítő megoldástól. Legyen egyértelmű: ne kockázati szintet jelezzen, hanem feketén-fehéren mutassa, hogy valós-e a vásárló és–vagy a megadott kártyaszám. Lehessen ellenőrizni benne a kártyaszámokat és az ip-címeket; legyen benne tiltási lehetőség feketelisták és előzmények alapján; lehessen teljes országokat blokkolni (egy mexikói e-mail cím amerikai hitelkártyával párosítva szinte biztosan csalás); és végül tegye mindezt gyorsan, minimális emberi beavatkozással, miközben a vásárlók számára is láthatatlan marad.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.