Nem tartoznak a legnépszerűbb intézmények közé a bankok a válság kirobbanása óta. Szigorúan figyelik tevékenységüket, nemcsak a kormányok és civilek, hanem a felügyeleti szervezetek is. A megfelelőségi követelmények (és a büntetések) növekedésére it-fejlesztésekkel kell válaszolniuk.

Az új előírások teljesítéséhez a bankoknak még több elektronikus adatot és papírdokumentumot kell szigorúan kezelniük, ami nagy kihívás azoknak, amelyek működése nem optimálisan szervezett és–vagy nem megfelelő mértékben „elektronikus”. Nem csak szervezetileg, hanem anyagilag is: vannak becslések amelyek szerint a bankszektori szabályozásoknak való megfelelés jelenleg globálisan és évente mintegy 37 milliárd euróba kerül az iparágnak.

Jó és rossz motivációk

Mivel sok és szerteágazó jogi és szabályozási követelménynek kell megfelelni, a banki informatikai vezetők elkötelezettek a manuális folyamatok automatizálására. Ígéretes irány a Big Data: jó lenne, ha a bankok megtalálnák a módját a nagy mennyiségű strukturálatlan adat (egyes becslések szerint a bankoknál lévő összes adat 85 százaléka strukturálatlan) és papíralapú dokumentum, az elkülönült adattárak, az izolált eljárások és a papíralapú munkafolyamatok kezelésének.

Ugyanakkor a bankok egyrészt alapvetően a lehető legnagyobb mértékben megőrző fejlesztés hívei, másrészt ebben a szektorban is található rengeteg olyan fejlesztési projekt, amely a tervezettnél sokkal drágábban és később valósult meg – tehát a vezetők az it-vel szembeni borúlátása indokoltnak tűnik. Úgyhogy a pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó szervezeteknek specializált eszközökre és partnerekre van szükségük, amelyek képesek a meglévő infrastruktúra élettartamát meghosszabbító megoldásokat nyújtani.

-
 

Néhány megoldáselem

Minimalizálni kell a papír alapú feldolgozást, ahol pedig elkerülhetetlen, ott fejlett eszközökkel kell kivonni az adatokat a papíralapú dokumentumokból a költségek és hibák csökkentése, a folyamatok gyorsítása és hatékonyabbá tétele érdekében.

Több csatornás adatbevitelt kell megvalósítani a szolgáltatások nyújtásának helyén, hogy az alkalmazottak rögzíthessék a többféle eszközből és alkalmazásból bejövő információkat. A rögzített tartalmakat közvetlenül kell  bevinni a back-office rendszerekbe – a crm- és alapvető banki alkalmazásokba – minimális manuális beavatkozással. Ez csökkenti az offshore adatbevitel iránti igényt és a hibákat, továbbá felgyorsítja az adatok üzleti célú feldolgozását.

Automatizálni kell az eljárásokat, és integrálni azokat az eszközöket, amelyeket az információk rögzítéséhez, elosztásához, auditálásához és a jelentések készítéséhez használnak. Automatikusan jöjjenek létre a jelentések az ügyfelek, a felső vezetés, a külső auditorok és a szabályozó hatóságok számára.

Legyenek kereshetők a szervezet különálló adattárolói (bankszámla, kölcsönszámla, jelzáloghitel, biztosítás, bankkártyák), hogy az ügyfélről való átfogó információhalmaz (360°-os nézet) alakulhasson ki.

Hézagmentes felügyeletet kell kialakítani az eszközök és a munkafolyamat-megoldások felett, hogy jogosulatlan személyek ne tekinthessék meg, ne nyomtathassák ki és ne másolhassák le a személyes információkat. Időbélyegzést és változatfelügyeletet kell bevezetni annak nyomon követésére, hogy ki, mikor, milyen információhoz fért hozzá, ami tovább növeli az adatbiztonságot. Monitorozni kell az érzékeny információk emailben történő cseréjét a bennfentes kereskedés, árfolyam-befolyásolás, nem megfelelő tartalom, zaklatás és megfélemlítés elkerülése céljából.

Adatérvényesítő programokat kell üzembe állítani, amelyek összehasonlítják a dokumentumok adatait a bank meglévő információforrásaival a pontosság biztosítása érdekében.

Ez a lista talán elég jó áttekintést ad arra, hogy a bankok milyen elemeket vegyenek figyelembe a compliance megteremtése és fenntartása során. A megfelelés sok tevékenység sok ember számára, minden új szabály és előírás új feladatokat és pozíciókat generál.

Ezért mondják, hogy a compliance nem egy állapot, hanem egy folyamat.

Cikk nyomtatása

Példamutató ökodizájn

2014. 12. 27.
A közelmúltban a spanyolországi Zamorában átadott, privát üzemeltetésű idősek otthonaként működő intézménynek – kiemelkedő építészeti értékének köszönhetően – hamar híre kelt. A mezőgazdasági övezetbe tökéletesen illeszkedő épület a fiatal, és máris szakmailag méltán elismert tehetségű madridi épít...

Szezám, tárulj!

2014. 12. 12.
Pár éve a kényelem csimborasszójának számított, ha az ember távirányítóval, egy pittyentéssel tudta nyitni a kerti és a garázskaput. A modern ember azonban már ezt is az okostelefonjáról intézi.

A mobilfizetés forradalma?

2014. 12. 05.
A nemrég debütált új iPhone készülékek legnagyobb vívmánya valójában nem a készülék, hanem az új szolgáltatás, az Apple Pay bevezetése. Nfc alapú fizetéssel már sokan próbálkoztak, a legtöbb okostelefonban van is ilyen chip, de a funkciót még csak kevés helyen lehet kihasználni.

Zökkenőmentes partnerváltás

2014. 12. 10.
Alapos előkészület után alig több mint három hónap alatt cserélte le korábbi informatikai üzemeltető partnerét Magyarország egyik legnagyobb energiaszolgáltatója.

Ultrahanggal működik az okos chip

2014. 12. 05.
Egy vezeték és elem nélküli készülék lehet az orvosi informatika következő nagy dobása. A prototípus már elkészült, működik is.